تاريخ انتشار: یکشنبه 1401/12/14
کد خبر: 76114

آیت الله ری شهری صاحب سبک تفسیری خاص در قرآن بودند

حجت الاسلام عبدالهادی مسعودی در همایش احیاگر حدیث گفت: تفسیر آیت الله ری شهری از معدود تفاسیری است که از صفر تا صد در کتاب بیان شده و در طول تفسیر هم به همان شیوه عمل کرده است.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه قرآن و حدیث، حجت الاسلام و المسلمین عبدالهادی مسعودی در همایش "احیاگر حدیث؛ ویژه نکوداشت آیت الله ری شهری" که در تالار علامه مجلسی دارالحدیث برگزار شد گفت: بسیاری افراد، آیت الله ری شهری را محدثی تمام عیار می بینند که در پی مسیری که بزرگان ما داشته اند به درستی رفته اند اما این تصور کامل نیست.

 

وی افزود: همه ابعاد شخصیتی آیت الله ری شهری در حدیث خلاصه نمی شود بلکه بسیاری از فعالیت های ایشان خاص قرآن کریم بود. ایشان در جوانی ۲۵ جزء قرآن و ۵ جزء قرآن را هم اوایل انقلاب در بحبوحه ترورها حفظ کردند.

 

ایشان با بیان اینکه آیت الله ری شهری بیش از ۱۴ جلد در ۸ عنوان آثار قرآنی دارند، گفت: حوزه علمیه قم دو سه دهه است که به مسائل قرآنی هم توجه می کند اما آیت الله ری شهری روی این مسئله کار کردند و پژوهشگرانی هم به خدمت گرفتند که ۴ جلد مفصل با عنوان "شناختنامه قرآن" تالیف و منتشر کرد.

 

حجت الاسلام عبدالهادی مسعودی، آیت الله ری شهری را صاحب سبک تفسیری خاص در قرآن دانست و افزود: شاید کسانی که از بیرون نگاه می کنند، تفسیر را تفسیر روایی محض ببینند اما مباحث لغت شناسانه و واژه پژوهی این تفسیر در بسیاری از تفاسیر پیشین دیده نمی شود یعنی در مباحث لغت و ادب هم پیشتازی خاصی دارد.

 

وی در ادامه گفت: ارتباط دهی بین آیاتی که در این تفسیر وجود دارد کمتر در دیگر تفاسیر دیده می شود چون ایشان به ارتباط مضمونی و مفهومی آیات احاطه داشت.

 

ایشان ابراز داشت: تفسیر آیت الله ری شهری از معدود تفاسیری است که از صفر تا صد در کتاب بیان شده و در طول تفسیر هم به همان شیوه عمل کرده است که این تفسیر را بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی در سه جلد به چاپ رسانده است.

 

رئیس دانشگاه قرآن و حدیث گفت: مرحوم ری شهری معتقد بود که نفیس ترین آیات قرآن کریم درباره اهل بیت علیهم السلام است که جمع آوری و تفسیر کردند و در قالب کتاب کرائم قرآن عرضه نمودند.

 

وی با اشاره به کتاب یادداشت های قرآنی گفت: این کتاب حدود ۵۰۰ صفحه شده است که به وسیله پژوهشکده تفسیر ال بیت علیهم السلام تهیه و تدوین شده  به چاپ رسیده است.

 

ایشان در پایان افزود: آیت الله ری شهری معتقد بود که دارالحدیث باید دارالقرآن هم باشد و می گفتند که در دروس کارشناسی و ارشد دانشگاه تا جایی که ممکن است برای دانشجویان درس های قرآنی هم گذاشته شود که بازنویسی دوم رشته تحصیلی کارشناسی حدیث بر این اساس قرار گرفت.

 

لازم به ذکر است همایش نکوداشت عالم ربانی و فقیه محدث، آیت الله محمدی ری شهری رئیس فقید دانشگاه و پژوهشگاه قرآن و حدیث و مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث با عنوان احیاگر حدیث با همکاری مراکز و مؤسسات علمی و آموزشی و سایر نهادهای قم و کشور با حضور علماء، اساتید، پژوهشگران، طلاب، دانشجویان و شاگردان و همیاران ایشان در روز پنجشنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ از ساعت ۹:۳۰  تا ۱۲  در تالار علامه مجلسی موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث برگزار گردید.