تاريخ انتشار: یکشنبه 1401/12/14
کد خبر: 76112

توکل به خدا، تواضع علمی و نظم از ویژگی های بارز آیت الله ری شهری بود

حجت الاسلام دکتر مهدوی راد در همایش احیاگر حدیث گفت: دانشنامه امیرالمومنین علیه السلام یک موسوعه بی نظیر دانست.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه قرآن و حدیث، حجت الاسلام و المسلمین دکتر مهدوی راد در همایش "احیاگر حدیث؛ ویژه نکوداشت آیت الله ری شهری" که در تالار علامه مجلسی دارالحدیث برگزار شد گفت: سیره هایی که در پژوهشگاه قرآن و حدیث رقم خورده است، در میان همه سیره هایی که در این موضوع نوشته شده است، از نوع دیگر است.

 

وی دانشنامه امیرالمومنین علیه السلام را یک موسوعه بی نظیر دانست و گفت: اسناد محکمی وجود دارد که در فتح مکه، امیرالمومنین علیه السلام روی شانه های پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم رفتند و بتها را شکستند و اینقدر قرائن دارد که قابل انکار نیست.

 

ایشان یکی دیگر از موارد قابل توجه در سیره را "حج بلاغ" دانست و گفت: در پژوهش‌های خود متوجه شدیم که "حجة ‌الوداع"، "حج بلاغ" بوده است و  تا قرن دوم "حج بلاغ" می‌گفتند.

 

دکتر مهدوی راد در ادامه گفت: در پژوهش ها به این نتیجه رسیدیم که اصل عبدالله سبا وجود دارد اما آن عبدالله سبا که اینها می‌گویند، نیست.

 

وی با اشاره به ویژگی های آیت الله ری شهری افزود: توکل به خدا، تواضع علمی و نظم از ویژگی های بارز مرحوم آیت الله ری شهری بود. راس ساعتی که تعیین می کردند حاضر می شدند و کار را پی می گرفتیم.

 

ایشان ابراز داشت: بعد از انکه موسوعه امام حسین علیه السلام تدوین شد و از دل آن مقتل الحسین علیه السلام بیرون آمد این کتاب با تعادل در تحقیق بی نظیر است. بهترین و معتدل ترین پژوهش مربوط به حضرت رقیه سلام الله علیها را در این کتاب می بینید.

 

لازم به ذکر است همایش نکوداشت عالم ربانی و فقیه محدث، آیت الله محمدی ری شهری رئیس فقید دانشگاه و پژوهشگاه قرآن و حدیث و مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث با عنوان احیاگر حدیث با همکاری مراکز و مؤسسات علمی و آموزشی و سایر نهادهای قم و کشور با حضور علماء، اساتید، پژوهشگران، طلاب، دانشجویان و شاگردان و همیاران ایشان در روز پنجشنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ از ساعت ۹:۳۰  تا ۱۲  در تالار علامه مجلسی موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث برگزار گردید.