تاريخ انتشار: شنبه 1401/12/13
کد خبر: 76109

آیت الله ری شهری احياگر علم کلام بر پایه وحى و عترت بود.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر رضا برنجکار در همایش احیاگر حدیث گفت: زيربناى همه فعاليت‏هاى علمى آيت اللّه‏ رى شهرى، قرآن و حديث بود.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه قرآن و حدیث، حجت الاسلام والمسلمین دکتر رضا برنجکار، رئیس پژوهشگاه قرآن و حدیث در همایش "احیاگر حدیث؛ ویژه نکوداشت آیت الله ری شهری" که در تالار علامه مجلسی دارالحدیث برگزار شد، اظهار داشت: آیت الله ری شهری را می توان در کنار احیاگر حدیث بودن، احیاگر علوم انسانی اسلامی برپایه قرآن و حدیث دانست.

 

رئیس پژوهشگاه قرآن و حدیث با اشاره به این که معمولا میزان الحکمه را که سال ۶۲ منتشر شد، به عنوان اولین تالیف آیت الله ری شهری می دانند، گفت: کتاب های کلامی و اعتقادی آیت الله ری شهری از سال ۱۳۵۴ شروع به انتشار پیدا کرد. زیربنای همه فعالیت های علمی آیت الله ری شهری قرآن و حدیث بود و ایشان بیش از آنکه به علوم پیرامونی قرآن و حدیث اهتمام داشته باشد، به محتوای قرآن و حدیث اهتمام داشت و در بین علوم مختلفی که می خواست از قرآن و حدیث استنباط کند، کلام و عقاید نقش ویژه ای داشت به گونه ای که اولین فعالیت های ایشان در مورد معارف قران و حدیث در حوزه کلام و عقاید است.

 

وی توسعه دانش های اسلامی برپایه وحی و عترت را کلان پروژه و رویکرد اصلی آیت الله ری شهری عنوان کرد و افزود: اسلامی سازی علوم انسانی برپایه علوم انسانی مبتنی بر وحی و عترت پروژه مهم آیت الله ری شهری بود.

 

ایشان، محوریت قرآن و حدیث، توجه به نیازها و ضرورت ها و فعالیت های گروهی را از جمله ویژگی های مرحوم آیت الله ری شهری عنوان کرد و گفت: کتاب مناظره در رابطه با مسائل ایدئولوژیک در فروردین ماه۱۳۵۷ منتشر شد که با توجه به حاکم بودن فضای مارکسیستی در کشور ، مناظرات امامان با ملحدان در آن جمع آوری شده بود.

 

حجت الاسلام دکتر رضا برنجکار اظهار داشت: مرحوم آیت الله ری شهری در راه اندازی رشته های تحصیلی در مقاطع مختلف دنبال این بودند که این رشته ها بر اساس محتوای قرآن و حدیث شکل بگیرد.

 

وی گفت: در بین علوم مختلف به نظرم علم کلام بیش از همه و پیش از همه مورد توجه آقای ری شهری بود البته به دیگر علوم، مانند اخلاق و روانشناسی نیز توجه داشتند ولی کارهای ایشان با کلام آغاز شد. وی از سال ۵۴ مجموعه «درس هایی از اصول عقائد اسلامی» را منتشر می کرد که برخی از جلدهای آن قبل از انقلاب در مدرسه کرمانی ها و جاهای دیگر تدریس می شد. این مجموعه از قدیمیترین درس های کلامی آیت الله ری شهری است. 

 

ایشان به بیان اسامی این مجموعه کلامی پرداخت و گفت: این مجموعه که متاسفانه الان در سایت ایشان نیست، ۶ جلد کتاب بود؛ جلد اول مقدمه ای بر شناخت خدا، که مباحث معرفت شناختی است، جلد دوم بهترین راه شناخت که ادله اثبات وجود خدا در قرآن و روایات است، جلد سوم شناخت خدا و توحید، جلد چهارم عدل در جهان بینی توحید، جلد پنجم فلسفه وحی و نبوت و جلد ششم فلسفه امامت و رهبری.

 

رئیس پژوهشگاه قرآن و حدیث با معرفی دانشنامه عقائد اسلامی افزود: این دانشنامه که از طرح مباحث معرفت شناسی و مباحث علم و عقل شروع می شود و تا توحید، اثبات خدا، اسما و صفات و عدل خدا  و نبوت ادامه می یابد که تاکنون ۱۱ جلد آن منتشر شده و جلد ۱۲ در آستانه چاپ است.

 

وی افزود: کتاب های سیره درست است که جنبه تاریخی و سیره دارد اما جنبه کلامی هم دارد. در واقع بخشی از این کتاب ها در ذیل امامت خاصه می گنجد. دانشنامه امیرالمومنین و دانشنامه امام حسین علیهم السلام ۱۴ جلد است و دانشنامه امام مهدی (عج) ۱۰ جلد است.

 

ایشان اظهار داشت: ما نباید فراموش کنیم که آیت الله ری شهری مجاهد نستوه بود، مبارزات ایشان قبل از انقلاب و مجاهدت های ایشان بعد از انقلاب در مسئولیت های مختلف را نباید نادیده گرفت اما این همایش به تبیین شخصیت علمی ایشان اختصاص داشت.

 

لازم به ذکر است همایش نکوداشت عالم ربانی و فقیه محدث، آیت الله محمدی ری شهری رئیس فقید دانشگاه و پژوهشگاه قرآن و حدیث و مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث با عنوان احیاگر حدیث با همکاری مراکز و مؤسسات علمی و آموزشی و سایر نهادهای قم و کشور با حضور علماء، اساتید، پژوهشگران، طلاب، دانشجویان و شاگردان و همیاران ایشان در روز پنجشنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ از ساعت ۹:۳۰  تا ۱۲  در تالار علامه مجلسی موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث برگزار گردید.

  • صوت سخنرانی حجت الاسلام دکتر رضا برنجکار در همایش (دانلود)