تاريخ انتشار: دوشنبه 1401/12/1
کد خبر: 76061

حجت الاسلام دکتر پسندیده: پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم، پیامبر حیات و زندگی است

با حضور رئیس پژوهشکده اخلاق و روان شناسی اسلامی پژوهشگاه قرآن و حدیث، دومین جلسه از سلسله جلسات تبیین سبک زندگی اسلامی همزمان با شب بعثت پیامبر رحمت در آستان حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه قرآن و حدیث، حجت الاسلام دکتر عباس پسندیده، رئیس پژوهشکده اخلاق و روان شناسی اسلامی پژوهشگاه قرآن و حدیث در دومین جلسه از سلسله جلسات تبیین سبک زندگی اسلامی که همزمان با شب بعثت پیامبر رحمت در آستان حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام برگزار شد از حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) به عنوان پیامبر زندگی یاد کرد و گفت: این که آن حضرت را فقط پیامبر آخرت و قیامت بدانیم سخنی باطل و اشتباه است. مشرکان جزیرةالعرب خدا را قبول داشتند اما فقط به عنوان خالق، ولی ربوبیت و تدبیر زندگی را در اختیار خودشان و یا  بت هایشان می دانستند. به همین جهت چالش اصلی پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) با مشرکان چالش در خالقیت نبود بلکه چالش در ربوبیت بود.

 

ایشان در تبیین معنای ربوبیت اظهار داشت: ربوبیت یعنی ارباب زندگی، یعنی ارباب من. انسان بدون رب امکان حیات ندارد، مهم این است که چه کسی را ارباب و صاحب اختیار خود قرار می­ دهد. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) خدا را به عنوان رب و تدبیرگر زندگی مردم قرار داد و این ربویت به معنای آن است که ما برنامه و سبک زندگی خودمان را از چه کسی خواهیم گرفت.

 

وی با اشاره به تحولات جدید در جامعه جهانی و جامعه ایران گفت: امروزه نبرد جدی بین سبک های زندگی رخ می دهد و افراد مختلف سبک های زندگی مختلفی را ارائه می کنند و قرآن کریم بیان می کند که مؤمنان باید وقتی خدا و رسولش، آنان را برای حیات و زندگی فرا می خوانند، استجابت کنند و سخن آنها را بپذیرند. این یعنی پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) پیامبر حیات و زندگی است و وظیفه ما است که برای سعادت خودمان دعوت ایشان را بپذیریم و از سبک زندگی ایشان پیروی کنیم.

حجت الاسلام دکتر پسندیده در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جزئیاتی از سیره، روش و سبک زندگی آن حضرت که در احادیث و آیات قرآن کریم تجلی یافته، اظهار داشت: یکی از ویژگی های سبک زندگی پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) این بود که هیچ کاه به زیبایی ها و نکات برجسته زندگی دنیا نگاه نمی کرد و این برگرفته از تعلیم قرآن کریم بود. خداوند متعال در سوره طه می فرمایند: «وَلَا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ إِلَىمَا مَتَّعْنَا بِهِ أَزْوَاجًا مِنْهُمْ». دانشمندان این موضوع و این پدیده را امروزه تحت عنوان مقایسه اجتماعی یاد می کنند و معتقدند افرادی که خودشان را با بالا دست مقایسه می کنند دچار احساس نارضایتی خواهند شد. این برای ما نیز یک درس بزرگ در سبک زندگی است.

 

ایشان در ادامه با بیان داستان سجده نکردن شیطان بر انسان گفت: خداوند متعال با بیان این داستان، انتظارات پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) را تعدیل کرد و به ایشان آموخت که گاهی از وقتها خداوند متعال هم اطاعت نمی شود، لذا بدین وسیله آن حضرت را به خاطر مخالفت هایی که مردم با ایشان داشتند آرام کرد و احساس سبکی و راحتی را به ایشان منتقل کرد. این اصل نیز برای ما یک درس بزرگ زندگی است.

 

رئیس پژوهشکده اخلاق و روان شناسی اسلامی در پایان سخنان خود تأکید کرد: یکی از مسائل مهم و ضروری، مسئله پذیرش و انعطاف در برابر فراز و فرود زندگی است. روانشناسان نیز امروزه پذیرفته اند که سختی و گرفتاری ها در زندگی انسان حذف شدنی نیست و لذا باید برای هم زیستی با سختی ها، فکری کرد و امروزه آنها از چیزی یاد می کنند به نام انعطاف داشتن در برابر سختی ها و این یافته جدید داشمندان همان چیزی است که سال ها پیش در سیره و روش پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) وجود داشته که از آن به عنوان تسلیم یاد می کنیم. تسلیم بودن در برابر اراده و خواست خداوند متعال یعنی پذیرفتن و انعطاف داشتن آن چیزهایی که خدا برای ما مصلحت می داند. این اصل نیز بسیار کمک خواهد کرد به اینکه انسان ها مشکلات را بتوانند بهتر پشت سر بگذارند.

 

وی تأکید کرد از این موارد در سخن و سیره آن حضرت زیاد است و آنچه بیان شد، مشتی از خروار بود. بحمد الله منابع مختلفی این موارد را جمع کرده و در قالب کتاب و مقاله ارائه کرده اند.