تاريخ انتشار: جمعه 1401/11/28
کد خبر: 76049

حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر: باید ظرفیت مراکز شیعی با سیاستی واحد مورد استفاده قرار گیرد

در حاشیه اولین نمایشگاه کتاب در عرصه بین الملل آثار منتخب علوم انسانی اسلامی، با حضور رئیس موسسه دارالحدیث، رئیس پژوهشگاه قرآن و حدیث و مسئول دبیرخانه طرح گفتمان علمی انقلاب اسلامی، از سه اثر جدید پژوهشگاه قرآن و حدیث به زبان خارجی رونمایی شد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه قرآن و حدیث، حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر، رئیس مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث در مراسم رونمایی از سه اثر جدید پژوهشگاه قرآن و حدیث به زبان خارجی در اولین نمایشگاه کتاب در عرصه بین الملل آثار منتخب علوم انسانی اسلامی که در سالن همایش های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی غدیر برگزار شد در سخنانی کامل شدن دین در جریان غدیر خم با نصب الهی و ابلاغ پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم  و نیز خاتمین قرآن و اسلام را نشانه‌ای از وجود همه آموزه‌های سعادت آفرین در قرآن و سنت دانست.

 

ایشان با اشاره به روایت «إن الناس لو علموا محاسن کلامنا لاتبعونا» افزود: این عبارات مبالغه آمیز نیست و این وظیفه مهم ما در انتقال  معارف اهل بیت علیهم السلام را نشان می دهد.

 

رئیس مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث گفت: متأسفانه برای این هدف سیاست گذاری واحدی وجود ندارد و تجربه سفرهای متعدد فقدان آثار اهل بیت علیهم السلام در کتابخانه های مهم و مطرح دنیا، مؤید این نکته است.

 

وی افزود: نتیجه طبیعی این ضعف، تکیه مستشرقان بر آثار سلفیه و اهل سنت در شناخت اسلام است.  بعلاوه در انتخاب متن ترجمه و نیز مراعات تناسب با نیاز جامعه غربی نیز سلیقه خوبی به کار نرفته است.

 

ایشان با بیان ضرورت ملاحظه ظرفیت مراکز شیعی از سوی فعالین این عرصه خاطر نشان کرد: نقشه راه آیت الله ری شهری در دارالحدیث به گونه است که آثار این مجموعه قابلیت عرضه در عرصه بین الملل را دارد و بهترین راه تقریب مذاهب اسلامی نیز همین است تا به اختلاف ها دامن زده نشود.

 

 حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر محتوای دینی را بر پایه احترام کامل به اهل کتاب دانستند و دو روایت از امیرالمؤمنین علیه السلام « فَلَوْ أَنَّ امْرَأً مُسْلِماً مَاتَ مِنْ بَعْدِ هَذَا أَسَفاً مَا كَانَ بِهِ مَلُوماً» و « َ أَشْعِرْ قَلْبَكَ الرَّحْمَةَ لِلرَّعِيَّةِ وَ الْمَحَبَّةَ لَهُمْ وَ اللُّطْفَ بِهِمْ وَ لَا تَكُونَنَّ عَلَيْهِمْ سَبُعاً ضَارِياً تَغْتَنِمُ أَكْلَهُمْ فَإِنَّهُمْ صِنْفَانِ إِمَّا أَخٌ لَكَ فِي الدِّينِ وَ إِمَّا نَظِيرٌ لَكَ فِي الْخَلْق‏» را نمونه کامل این نگاه دانستند.

 

ایشان در پایان سخنان خود ضمن گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم آیت الله ری شهری و مرحوم آیت الله تسخیری، تدبیر حوزه برای آموزش زبان دوم برای طلاب را ضرورتی و اجتناب ناپذیر دانست.

 

لازم به ذکر است در ادامه این مراسم از زحمات ۱۰ ساله دکتر محمد مرادی، مدیر گروه سابق گروه ترجمه پژوهشگاه قرآن و حدیث، تجلیل و تقدیر گردید و در ادامه از سه اثر جدید تازه نشر پژوهشگاه به زبان خارجی با عنوان تحکیم خانواده (ترجمه فرانسوی)، الگوی اسلامی شادکامی (ترجمه ترکی استانبولی) و کتاب صوتی حکمت نامه لقمان (ترکی استانبولی) رونمایی شد

 

 یادآور می شوداولین نمایشگاه کتاب حوزه در عرصه بین الملل ویژه آثار برتر و منتخب رشته های علوم انسانی از سوی دبیرخانه طرح گفتمان علمی انقلاب اسلامی به ۳۴ زبان زنده دنیا با حضور و مشارکت پژوهشگاه قرآن و حدیث و ۱۳ پژوهشگاه و مرکز مهم علمی دیگر از ۲۵ تا ۲۷ بهمن ماه ۱۴۰۱ در سالن همایش های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد.

 

  • صوت سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین سیدعلی قاضی عسک (دانلود)