تاريخ انتشار: یکشنبه 1401/11/23
کد خبر: 76034

از ترجمه بنگالی کتاب منتخب میزان الحکمه رونمایی شد

در مراسمی با حضور ریاست مؤسسه دارالحدیث و رئیس پژوهشگاه قرآن و حدیث و نماینده مقام معظم رهبری در بنگلادش، از ترجمه بنگالی کتاب منتخب میزان الحکمه،‌ از آثار مرحوم آیت الله محمدی ری شهری، رونمایی شد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه قرآن و حدیث، حجت الاسلام و المسلمین دکتر سیدمهدی علیزاده موسوی در ابتدای این مراسم با معرفی کشور بنگلادش به عنوان چهارمین کشور پرجمعیت اسلامی و زبان بنگالی به عنوان هفتمین زبان دنیا و پراکندگی جغرافیایی بنگالی ها به بیان ظرفیت ها و چالش های معرفی فرهنگ اهل بیت علیهم السلام پرداخت.

 

نماینده مقام معظم رهبری در بنگلادش افزود: اقبال به اهل بیت علیهم السلام در میان مردم بنگلادش بی نظیر است، اما شبکه‌های اینترنتی و حساب های کاربری وهابی به طرح شبهات متعدد می پردازند.

 

ایشان به فعالیت های علمی در حوزه بنگالی از جمله ایجاد شبکه اینترنتی و کتابخانه مجازی برای بیش از ۴۵۰ اثر ترجمه شده به این زبان اشاره کرد و گفت: معرفی حدیث شیعه و تلاش های حدیثی عالمان شیعه و ترجمه متون حدیثی از دیگر فعالیت های انجام شده در این کشور است.

 

دکتر علیزاده موسوی افزود: ترجمه دیگر آثار پژوهشگاه قرآن و حدیث همچون گزیده شناخت نامه قرآن، گزیده شناخت نامه حدیث و دیگر آثار مرتبط با سبک زندگی اسلامی در دستور کار ترجمه قرار دارد.

 

وی این اثر را محصول تلاش سه ساله گروهی از پژوهشگران دانستند که توسط انتشارات وایزمن منتشر شده است

.

حجت الاسلام علیزاده در پایان سخنان خویش آیت الله ری شهری را اسوه علم و عمل دانستند و خاطر نشان کردند: ایشان دین بزرگی بر گردن انقلاب اسلامی دارد. ایشان حضور بین المللی مؤسسه دارالحدیث در معرفی فرهنگ اهل بیت علیهم السلام را ضروری دانستند.

 

حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر، رئیس موسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث نیز در سخنانی به ضرورت معرفی فرهنگ اهل بیت علیهم السلام اشاره کردند و زمینه مناسب این معرفی را در دارالحدیث فراهم دانستند. ایشان با تشکر از حجت الاسلام و المسلمین علیزاده بابت نشر این کتاب و فعالیت های ایشان در شبه قاره هند بر ضرورت دقت ترجمه آثار تأکید کردند.

 

حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر با اعلام آمادگی دارالحدیث، از استمرار این حرکت استقبال کردند. ایشان افزودند دانشگاه و پژوهشگاه قرآن و حدیث آماده گفتگوی علمی میان اساتید و پژوهشگران است و از برگزاری دوره های کوتاه مدت در دارالحدیث یا کشورهای مقصد حمایت می کند.

 

تولیت آستان مقدس عبدالعظیم حسنی علیه السلام با بیان برخی سختی های فعالیت در عرصه بین الملل تأکید کرد: امداد الهی شامل این اقدامات فرهنگی خواهد بود ان شاء الله.

 

در این مراسم رئیس پژوهشگاه قرآن و حدیث حجت الاسلام و المسلمین دکتر رضا برنجکار، جناب آقای دکتر باقری مشاور تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام و گروهی از طلاب بنگلادشی نیز حضور داشتند.