تاريخ انتشار: سه شنبه 1399/9/25
کد خبر: 70625

کتاب اسلام پژوهی در اسرائیل منتشر شد

کتاب "اسلام پژوهی در اسرائیل" تألیف آقای اکبر محمودی، به زبان فارسی از آثار پژوهشگاه قرآن و حدیث منتشر شد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه قرآن و حدیث، امروزه نگاه بیرونی به یک دین یا مذهب، از جمله مطالعات و تحقیقات رایج در جهان است و بسیاری از خاورشناسان و مستشرقان، در راستای مطالعات و تحقیقات شرق‌شناسی، به تحقیق و بررسی در زمینه دین اسلام و مذاهب آن روی آورده‌اند.

کتاب حاضر به معرفی برخی از مطالعات و تحقیقات اسلام پژوهی در اسرائیل، کتاب ها، پایان نامه ها، مقالات، نشریه ها، سیاست ها، مراکز و شخصیت های اسلام پژوه در این منطقه حساس خاورمیانه پرداخته است.

در مراکز علمی اسرائیل فعالیت های فردی و گروهی زیادی در زمینه شناخت افکار، باورها، آثار، فرهنگ، تمدن، شخصیت ها و مرکزهای مسلمانان کل نقاط جهان صورت گرفته و محصولات علمی فراوانی در این زمینه تولید و منتشر شده است این نکته نشان از اهمیت مطالعه درباره اسلام ، جوامع اسلامی و فرهنگ و تمدن آنها در نزد یهودیان و حتی جهانیان دارد.

این کتاب سرآغازی برای پژوهش ها و تحقیقات گسترده تر در آینده نزدیک است و به عنوان مدل و الگو جهت مطالعات در این زمینه به خوانندگان هدیه می کند.

در اسرائیل (فلسطین اشغالی)، مراکز تحقیقاتی فراوانی با جذب اساتید و پژوهشگران پرشمار، مشغول مطالعه و تحقیق دربارۀ ادیان و مذاهب گوناگون هستند که یکی از آنها، دین اسلام است. این مطالعات و تحقیقات به صورت آموزشی و پژوهشی، در مقاطع دانشگاهی - اعم از کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی - صورت می‌گیرد و در یک سیر صعودی درخور توجه، رو به افزایش است.

به دلیل فراوانی پژوهش‌های منطقه اسرائیل در حوزۀ اسلام‌شناسی و اسلام‌پژوهی، پژوهشکده کلام اهلبیت:بر آن شد تا با ترسیم طرحی هدفمند و منسجم، این تحقیقات و مطالعات را بررسی، تحلیل و ارزیابی کند و نقاط قوت و نقاط ضعفشان را روشن سازد و آمار تحلیلی دقیق و کاملی را در این زمینه ارائه دهد.

بدینسان پس از طی سالیان متمادی، سبک زندگی، فرهنگ و تمدن سترگ و پویایی با نشان «اسلامی» در مقیاس جهانی و بینالمللی رخ نموده است که در همه حوزه‌های فردی، خانوادگی، ملی، بینالمللی و محیط زیستی و در همه ابعادِ اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، حقوقی، علمی، خوراکی، پوشاکی، سکونتی، بهداشتی، آرایشی، هنری، فنی و... و نیز در همه عرصه‌های پندار، گفتار و کردار، دارای طرح و برنامه منسجم، روشمند و هدفمند است.

چندی است که مطالعات استشراقی رونق گرفته و در همین راستا، اسلام‌پژوهی و اسلام‌شناسی خاورشناسان برجسته جهان، رواج چشمگیری یافته است. از جمله خاورشناسان مهم که به مطالعه اسلام، مسلمانان و مسائل مرتبط با آنها مشغول‎اند، متفکران و دانشوران منطقه اسرائیل (فلسطین اشغالی) هستند.

تعداد و کیفیت مراکز، اشخاص، آثار و فعالیت‌های علمی مرتبط با اسلام‌شناسی در منطقه اسرائیل، به قدری بالاست که توضیح آن نیازمند نگارش کتابی مستقل در این زمینه است تا به صورت منسجم، روشمند و هدفمند، مهم‌ترین حوزه‌های مطالعاتی آنان را دربارۀ موضوعات و مسائل اسلام و مسلمانان رصد کند.

عمق یافتن در مطالعات و پژوهش‌های منطقه اسرائیل در حوزه اسلام و مسلمانان - بهویژه مذهب شیعه و فرقه‌های آن - بسیاری از اهداف مراکز علمی و اشخاص اسلام‌پژوه در این زمینه را روشن می‌سازد. تحقیق در مبانی، اصول و روش‌شناسی مطالعات اسلامی در مراکز علمی اسرائیل، مؤلفه‌ها و عناصر سازنده نظام اسلام‌پژوهی و اسلام‌شناسی در فلسطین اشغالی (اسرائیل) را آشکار می‌سازد. این نوشتار، بهنوعی یک ارزیابی و سنجه‌نمایی از کارکرد چندساله اسرائیل در زمینۀ تحقیقات اسلام‌شناسانه و اسلام‌پژوهانه است که در نوع خودش بی‌سابقه بوده و برای نخستینبار به جوامع علمی جهان عرضه می‌شود.

 با توجه به این رویکرد، پژوهش حاضر در چهار فصل سامان یافته است که به قرار ذیل می باشد:

فصل اول: پیش نیازهای پژوهش

فصل دوم: مراکز اسلام پژوه در اسرائیل

فصل سوم: شخصیت های اسلام پژوه در اسرائیل

فصل چهارم: ارزیابی اسلام پژوهی در اسرائیل

 

کتاب "اسلام پژوهی در اسرائیل" تألیف آقای اکبر محمودی از سوی پژوهشکده کلام اهل بیت علیهم السلام، به زبان فارسی، در قطع وزیری، در ۳۳۴ صفحه به نگارش درآمده است و در سال ۱۳۹۹ با همکاری انتشارات دارالحدیث منتشر شده است.