تاريخ انتشار: دوشنبه 1399/7/28
کد خبر: 70404

مهم‌ترین درس سیره برای امروز

مدیر دانشنامه نگاری پژوهشکده علوم و معارف حدیث بیان کرد: در مشکلات و در مواجهه با مسائل امروز باید به شکل‌های مختلف از سیره پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم الگو بگیریم؛ به ویژه در این روزها و اقتضائاتی که در جامعه با آن روبرو هستیم، آموزه صبر بر اساس زندگی پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم بیش از ابعاد دیگر شخصیت ایشان باید سرمشق باشد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه قرآن و حدیث حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمود طباطبایی نژاد مدیر دانشنامه ‌نگاری پژوهشکده علوم و معارف حدیث پژوهشگاه قرآن و حدیث در گفت‌وگو با ایکنا، ضمن تسلیت ایام شهادت نبی اعظم صلی الله علیه و آله و سلم گفت:

قرآن کریم پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم را الگوی نیکو معرفی کرده است؛ در آیه ۲۱ احزاب«لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ كَانَ يَرْجُو اللَّهَ وَ الْيَوْمَ الْآخِرَ وَ ذَكَرَ اللَّهَ كَثِيرًا» بر این موضوع تأکید شده که ایشان از جهات مختلف الگو، اسوه برتر و نیکوست.

وی افزود: در مشکلات و در مواجهه با مسائل امروز باید به شکل‌های مختلف از سیره پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم الگو بگیریم؛ به ویژه در این روزها و اقتضائاتی که در جامعه با آن روبرو هستیم، آموزه صبر براساس زندگی پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم بیش از ابعاد دیگر شخصیت ایشان باید سرمشق باشد.

روایت صبر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در قرآن

طباطبایی‌نژاد با تأکید بر جایگاه صبر در قرآن گفت: آموزه صبر آن قدر در قرآن، کلیدی و مهم است که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم را که خودش الگو برای جهانیان است، توصیه فرموده است که همانند زندگی انبیاء گذشته صبر داشته باش؛«فَاصْبِرْ كَمَا صَبَرَ أُولُو الْعَزْمِ مِنَ الرُّسُلِ وَلَا تَسْتَعْجِلْ لَهُمْ كَأَنَّهُمْ يَوْمَ يَرَوْنَ مَا يُوعَدُونَ لَمْ يَلْبَثُوا إِلَّا سَاعَةً مِنْ نَهَارٍ بَلَاغٌ فَهَلْ يُهْلَكُ إِلَّا الْقَوْمُ الْفَاسِقُونَ». صبر کن و صبوری بورز همان طور که حضرت موسی، حضرت عیسی و حضرت نوح و دیگران صبر کردند. همانند یونس پیامبر هم نباش که کم‌صبری کرد و به آن سرنوشت دچار شد:«فَاصْبِرْ لِحُكْمِ رَبِّكَ وَلَا تَكُنْ كَصَاحِبِ الْحُوتِ إِذْ نَادَى وَهُوَ مَكْظُومٌ».

وی با اشاره به روایتی از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم که «شیّبَتنی سورة هود؛ سوره هود مرا پیر کرد»، بیان کرد: گفته شده که این مسئله به خاطر آیه ۱۱۲ هود«فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ وَ مَنْ تَابَ مَعَكَ وَ لَا تَطْغَوْا إِنَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ»است؛ صبر داشته باش آن طور که مأمور به صبر و استقامت هستی، هم خودت و هم همراهان، اصحاب و یارانت؛ در اینجا این نکته جالب وجود دارد که شبیه آیه در سوره شوری هم هست؛«وَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ وَ لَا تَتَّبِعْ أَهْوَاءَهُمْ»؛ پس چرا پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود سوره هود مرا پیر کرد؛ پاسخ داده‌اند که در سوره هود مطلبی اضافه است و آن اینکه پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم هم خودش باید صبور باشد و هم باید مردم را همراه خود کند؛ صبر برای پیامبر دشوار نیست، ولی همراه کردن مردم بسیار سخت است و همین سبب پیری پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم است.

سبقت در عمل به دین

مدیر دانشنامه نگاری پژوهشکده علوم و معارف حدیث تصریح کرد: نکته قابل توجه در سیره پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم  این است که هر چه می‌گفتند خودشان پیشتر، بیشتر و جلوتر از دیگران به آن عمل می‌کردند، نه اینکه خودشان کناری بایستند و مردم را به زهد، خداپرستی، تقوا، رها کردن دنیاطلبی و ... دعوت کنند، بلکه خودشان در خط مقدم دنیاگریزی، جهاد، عبادت و اطاعت از خدا بوده‌اند؛ لذا چند تعبیر در قرآن هست که«وَأَنَا أَوَّلُ الْمُسْلِمِينَ». در آیه دیگری فرمودأُمِرْتُ أَنْ أَكُونَ أَوَّلَ مَنْ أَسْلَمَ»؛ یعنی به من امر شده که تسلیم‌تر و مقدم تر از همه در اطاعت خدا باشم.

وی با بیان اینکه رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در تمامی جنگ‌ها خود در خط مقدم نبرد بودند، نه اینکه در خانه بنشینند و دستور دهند، گفت: امیرمؤمنان علیه السلام با آن شجاعت فرمود: «در جنگ وقتی کار بر ما سخت می‌شد به پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم پناه می‌بردیم». ایشان همچنین در مورد سیره پیامبر درباره اهل بیتشان نیز فرموده است: «و کان رسول الله ...هجم الناس قدم اهل بیته»؛ پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در جنگ اقوام و اهل بیت خود را پیش‌مرگ و سپر اصحاب قرار می‌داد و خودش هم در وسط میدان نبرد بود.

اهل بیت علیهم السلام سپر بلای اصحاب

طباطبایی‌نژاد تصریح کرد: در همان جنگ‌ها که کشته‌های محدودی مثلاً ۷۰ کشته داشته است، ایشان اقوامش را جلوتر از همه به میدان می‌فرستاد؛ نقل است که حمزه، جعفر و ابن‌حارث، پسرعموی پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم ، همه در جنگ‌های دوران پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم کشته شدند و امیرمؤمنان علیه السلام هم همیشه همراه با پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در خط مقدم حضور داشت. امیرمؤمنان علیه السلام از ده سالگی در تمامی مشکلات و سختی‌ها با پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم بود و در برخی مواقع مانند لیلةالمبیت جان خود را برای حفظ جان پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در شدیدترین مخاطرات قرار داد؛ پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در چنین احوالی دیگران را هم توصیه به صبر می‌کرد؛ یعنی خودشان در وسط میدان بودند و امر به صبر می‌کردند.

وی تأکید کرد: پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم حتی حاضر نیست در بهره‌وری مالی به خاندان خودش بیش از دیگران رسیدگی کند؛ نقل است که بارها فاطمه و فرزندانش گرسنه می‌خوابیدند با اینکه امیرمؤمنان علیه السلام در مسائل اقتصادی فرد توانمندی بود، ولی چون همواره مانند یک بسیجی کنار پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و در جنگ بود، فرصت فعالیت اقتصادی چندانی نداشت؛ لذا از تنعمات مادی بهره چندانی نداشت.

طباطبایی‌نژاد با بیان اینکه در قرآن واژه صبر پربسامد و پرتکرار و بارها به کار رفته است، اظهار کرد: قرآن در آیه ۲۴ سجده فرموده«وَجَعَلْنَا مِنْهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنَا لَمَّا صَبَرُوا وَكَانُوا بِآيَاتِنَا يُوقِنُونَ»شرط پیشوایی ائمه حق و هدی را صبر و اهل یقین بودن معرفی کرده است و پیامبر هم بالاترین امام است و این دو شرط را بیش از دیگران داشته‌اند. در آیه دیگری فرموده است:«وَاسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ وَإِنَّهَا لَكَبِيرَةٌ إِلَّا عَلَى الْخَاشِعِينَ» (بقره/۲۴)؛ به صبر و نماز در سختی‌ها و تنگناها چنگ بزنید و هم صبر داشته باشید و هم نماز بخوانید و صبر را هم از خدا بخواهید و بدانید که خداوند با صبران است:«وَاللَّهُ مَعَ الصَّابِرِينَ».