21
حکمت‌ نامه رضوی جلد اول

تذكّر مهم‏

يكى از آداب نقل حديث ، چگونگى نسبت دادن آن به پيامبران خدا و اوصياى آنهاست. ثقة الإسلام كلينى رحمه اللّه از امام على عليه السلام روايت كرده است كه فرمود :
إذا حَدَّثتُم بِحَديثٍ فَأسنِدوهُ إلَى الَّذى حَدَّثَكُم ؛ فَإِن كانَ حَقّاً فَلَكُم و إِن كانَ كَذِباً فَعَلَيهِ .۱
هنگامى كه حديثى را نقل مى‏كنيد ، آن را به كسى كه آن را روايت نموده ، نسبت دهيد ، كه اگر درست باشد ، به سود شماست و اگر دروغ باشد ، به زيان راوى است .
رعايت اين ره‏نمود، ايجاب مى‏كند كسانى كه مى‏خواهند از اين كتاب يا ساير كتاب‏هاى روايى ، حديثى را نقل كنند ، آن را مستقيماً به خداوند سبحان و يا پيامبران خدا و يا اوصياى آنان نسبت ندهند؛ بلكه حديث را از طريق منبعى كه آن را روايت كرده، به آنان منسوب نمايند . براى نمونه ، نگويند : «امام رضا عليه السلام چنين فرمود»؛ بلكه بگويند : «فلان كتاب، از امام رضا عليه السلام چنين نقل كرده است» و يا بگويند : «از امام رضا عليه السلام چنين روايت شده است» .

سپاس‏گزارى از همكاران‏

از همه همكاران عزيز و بزرگوارى كه در آماده‏سازى اين مجموعه سهيم بوده‏اند، بويژه فاضل ارجمند جناب آقاى مجتبى فرجى كه جمع‏آورى احاديث اين حكمت‏نامه را به عهده داشته‏اند، محقّق گرامى جناب آقاى مرتضى خوش‏نصيب كه ارزيابى علمى مجموعه را انجام داده‏اند و پژوهشگر گران‏قدر جناب آقاى مهدى غلامعلى كه درآمد آن را نگاشته‏اند، صميمانه سپاس‏گزارم .
همچنين از جناب آقاى حميدرضا شيخى، مترجم فاضل و گران‏مايه آثار اهل بيت عليهم السلام ، كه با ترجمه دقيق و روان خود، زمينه بهره‏بردارى از متن آيات و احاديث اين مجموعه را به زبان فارسى فراهم ساخته‏اند ، تقدير و تشكّر دارم .
و در اين شب سراسر نور و بركت، شب نزول بزرگ‏ترين حكمت‏نامه الهى بر قلب مقدّس خاتم پيامبران صلى اللّه عليه و آله ، براى همه آنان، از خداوند سبحان، پاداشى در خور فضل او مسئلت مى‏نمايم .
و از ثامن الحجج - صلوات اللَّه عليه - مى‏خواهم كه اين هديه كوچك را از ما بپذيرد و ما را مشمول عنايات ويژه‏اش نمايد .
و از سلاله پاكش كه امشب ملائكه و روح القدس به محضرش شرفياب مى‏شوند ، تقاضا داريم كه ما را از ادعيه زاكيه‏اش برخوردار فرمايد.
پروردگارا! در اين لحظات ، مسلمانان مظلوم و مقاوم غزّه در آتش كينه غاصبان فلسطين مى‏سوزند . پرودگارا! آنان را نصرت عنايت فرما و با فَرَج صاحب امشب، ظلم و ستم و استكبار را ريشه‏كن فرما.
«رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَ إِسْرَافَنَا فِى أَمْرِنَا وَ ثَبِّتْ أَقْدَامَنَا وَانصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَفِرِينَ»
ربّنا! تقبّل منّا! إنّك أنت السّميع العليم.
محمّد محمّدى رى‏شهرى‏
شب بيست و سوم ماه مبارك رمضان ۱۴۳۵
بيست و نهم تير ۱۳۹۳

1.الكافى : ج ۱ ص ۵۲ ح ۷ .


حکمت‌ نامه رضوی جلد اول
20

بخش هفتم : ره‏نمودهاى جامع‏

در اين بخش ، احاديثى كه مباحث متنوّعى در آنها مطرح گرديده ، در هشت فصل گزارش مى‏شوند. شايان ذكر است به دليل بلند بودن متن بيشتر احاديث اين بخش ، تلاش شده است تا با به كارگيرى قريب دويست عنوان فرعى ، در حدّ امكان ، بازيابى مطالب آنها تسهيل گردد.
در فصل اوّل ، يكى از نوشتارهاى منسوب به امام رضا عليه السلام با عنوان «محض الاسلام (اسلام ناب)» نقل شده است. بر اساس آنچه شيخ صدوق رحمه اللّه در كتاب عيون أخبار الرضا عليه السلام آورده، مأمون از امام رضا عليه السلام درخواست كرد كه اسلام ناب را در نوشته‏اى براى او خلاصه كند و امام عليه السلام در پاسخ، رساله محض اسلام را نوشت.
فصل دوم در باره حكمت شمارى از احكام فقهى است كه محمّد بن سنان از امام رضا عليه السلام نقل كرده است.
فصل سوم ، به آنچه فضل بن شاذان (شادان) در باره حكمت عقايد و احكام ، از امام رضا عليه السلام نقل كرده است ، اختصاص دارد .
در فصل چهارم تا هشتم اين بخش ، مناظره‏هاى امام رضا عليه السلام با رؤساى اديان و مكتب‏هاى مختلف، و نيز پاسخ‏هاى ايشان در مجلس فقها و متكلّمان گزارش مى‏گردد.

بخش هشتم : ره‏نمودهاى گوناگون‏

سخنان حكيمانه‏اى كه در قالب بخش‏ها و فصول گذشته قابل ارائه نبوده، در بخش هشتم حكمت‏نامه رضوى تحت عنوان «ره‏نمودهاى گوناگون» تقديم علاقه‏مندان آشنايى با معارف اهل بيت عليهم السلام مى‏شوند.
اميد كه با عنايت ويژه خداوند سبحان، اين اثر در راستاى جهانى شدن معارف سازنده خاندان رسالت ، مفيد و براى همگان سودمند باشد.

  • نام منبع :
    حکمت‌ نامه رضوی جلد اول
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری، با همکاری جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 37501
صفحه از 584
پرینت  ارسال به