تاريخ انتشار: چهارشنبه 1398/10/11
کد خبر: 69388

اقدامات مؤسسه دارالحدیث، مجموعه‌ای از تلاش‌های قرآنی، تفسیری و اخلاقی است

آیت الله سیدعلی محقق داماد و یادگار امام راحل، حاج سید حسن آقای خمینی، پیش از ظهر سه شنبه 10 دیماه با آیت الله محمدی ری شهری و مسئولان عالی مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث دیدار و درباره دستاوردهای آموزشی و پژوهشی این موسسه گفتگو کردند.

آیت الله سید علی محقق ­داماد مدظله العالی استاد برجسته خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم پیش از ظهر امروز در جریان بازدید از آثار پژوهشگاه قرآن و حدیث با قدردانی از تلاش های آیت الله ری شهری و اقدامات عظیم علمی صورت گرفته در مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث، تصریح کرد: دارالحدیث مجموعه ای از تلاش های قرآنی، تفسیری، اخلاقی و کلامی است و در این موسسه کار وسیعی انجام شده است.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه قرآن و حدیث به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دارالحدیث، آیت الله سیدعلی محقق داماد و یادگار امام راحل، حاج سید حسن آقای خمینی، پیش از ظهر سه شنبه ۱۰ دیماه با آیت الله محمدی ری شهری و مسؤلان عالی مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث دیدار و درباره دستاوردهای آموزشی و پژوهشی این موسسه گفتگو کردند.

آیت الله ری شهری با اشاره به پیشینه تاسیس مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث گفتند: در سال ۱۳۶۶ با پول اندکی که از حضرت امام (ره) گرفتم در زیر زمین خانه ی خود، با چند نفر از همکاران، فعالیت های حدیثی را آغاز کردیم.

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین برنجکار قائم مقام رئیس پژوهشگاه قرآن و حدیث گفت: این پژوهشگاه از چهار پژوهشکده علوم و معارف حدیث، پژوهشکده تفسیر اهل بیت علیهم السلام ، پژوهشکده اخلاق و روانشناسی اسلامی و پژوهشکده کلام اهل بیت علیهم السلام تشکیل شده است.

حجت الاسلام والمسلمین سید محمد کاظم طباطبایی رئیس پژوهشکده علوم و معارف حدیث به معرفی آثار شاخص این پژوهشکده پرداخت و گفت: کتاب «مدارک فقه أهل السنة علی نهج وسائل الشیعة» یکی از آثار پژوهشگران پژوهشکده علوم و معارف حدیث با موضوع احاديث فقهی است که به جمع‌آوری و تحقیق روایات اهل سنت و آثار صحابه، تابعین و فقهای آنها در دو قرن اول هجری می‌پردازد و فضای صدور روایات اهل بیت علیهم السلام را تبیین می کند.

وی افزود: محور پژوهش دراین کتاب بر کتاب شریف «وسائل الشیعة إلی تحصیل مسائل الشریعة» قرار دارد که در آن مجموعه روایات اماميه در تمامی فروع فقهی جمع‌آوری شده است.

حجت الاسلام طباطبایی به معرفی آثار دیگر این پژوهشکده پرداخت و گفت: دانشنامه قرآن و حدیث، کتاب شریف «الکافی» ، موسوعه الاحادیث الفقهیه، دانشنامه امام حسین(ع) و دانشنامه امام مهدی(عج) از دیگر آثار برجسته پژوهشکده است.

در ادامه این نشست رئیس پژوهشکده تفسیر اهل بیت علیهم السلام با بیان اهداف راه اندازی پژوهشکده گفت: پژوهشکده تفسیر اهل بیت علیهم السلام در راستای اهداف پژوهشگاه قرآن و حدیث در گسترش فرهنگ قرآن و اهل­بیت علیهم السلام و پاسداری از میراث فکری شیعه تاسیس شده است.

حجت الاسلام والمسلمین عبدالهادی مسعودی به معرفی آثار مطرح این پژوهشکده پرداخت و گفت: کتاب تفسیر جامع روایی ، شناخت نامه قرآن، پرتوی از تفسیر اهل بیت(علیهم السلام (و دانشنامه قرآن از آثار این پژوهشکده است.

حجت الاسلام طالقانی معاون پژوهشکده کلام اهل بیت (علیهم السلام) نیز به معرفی برخی از آثار این پژوهشکده از جمله جستارهایی در مدارس کلامی قم، کوفه و بغداد پرداخت.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین پسندیده رئیس پژوهشکده اخلاق و روانشناسی اسلامی به تشریح فعالیت های این پژوهشکده پرداخت و برخی از آثار پژوهشکده را معرفی کرد

حجت الاسلام پسندیده افزود: هدف این پژوهشکده بسط و گسترش اخلاق در جامعه است و کتاب روانشناسی مثبت گرا، الگوی شادی ، رضایت از زندگی و الگوی اسلامی شادکامی و مهارت زندگی از آثار این پژوهشکده است.

آیت الله سید علی محقق داماد پس از شنیدن فعالیت های صورت گرفته، به تقدیر و تشکر از مؤسسان و دست اندرکاران دارالحدیث پرداخت و با اشاره به آخرین بخش از سخنان دکتر پسندیده گفت: متاسفانه اخلاق در جامعه ضعیف شده و معیارهای اخلاقی افول کرده است و باید به سمت اجرایی شدن اخلاق گام برداریم.