تاريخ انتشار: پنج شنبه 1398/9/28
کد خبر: 69352

آیت الله ری شهری: پژوهش یکی از شاخص های اصلی توسعه و پیشرفت هر کشوری است

رییس پژوهشگاه قرآن و حدیث، پژوهش را یکی از شاخص های اصلی توسعه و پیشرفت هر کشوری دانست و بر ساخت و تولید و اصلاح علوم انسانی بر پایه قرآن و سنت تأکید کرد

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه قرآن و حدیث به نقل از پایگاه اطلاع رسانی موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث، آیت الله محمد محمدی ری‌شهری پیش از ظهر روز چهارشنبه ۲۷ آذر در مراسم بیستمین سالگرد تأسیس دانشگاه قرآن و حدیث که در سالن علامه مجلسی مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث برگزار شد، با اشاره به ایام وحدت حوزه و دانشگاه و گرامیداشت سالروز شهادت دکتر مفتح خاطرنشان کرد: مرحوم حضرت امام(ره) نیز بر این مسأله تأکید زیادی داشتند.

رییس مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث افزود: این انتظار از دانشگاهی که ما داریم بیش از سایر مراکز آموزش عالی است چون ما هم جنبه حوزوی و هم جنبه دانشگاهی داریم؛ یکی از محورهای اصلی وحدت حوزه و دانشگاه مسأله پژوهش و دانش است.

وی با اشاره به این که یکی از شاخص های توسعه و پیشرفت هر کشوری مسأله پژوهش است، گفت: پژوهش در امور دینی برای کسب معارف بیشتر اهمیت زیادی دارد، از این رو پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم در روایتی می‌ فرمایند: «صادق ترین شما از نظر ایمان کسانی هستند که در امور دنیوی و اخروی بیشتر فکر می‌ کنند«.

آیت الله محمدی ری‌شهری در ادامه عنوان کرد: همچنین در کتاب کافی و توحید شیخ صدوق به نقل از پیامبر بزرگوار اسلام صلی الله علیه و آله و سلم آمده است که یکی از خصلت های مؤمن پرتحرک بودن و جستجو گر بودن فکر او است.

وی با اشاره به لزوم تولید علوم انسانی بر پایه قرآن و سنت، ابراز داشت: در خصوص دانشگاه قرآن و حدیث پیوند پژوهشگاه و دانشگاه برای همه کسانی که سابقه کار دارند، کاملا ملموس است و اهمیت بحث پژوهش در قرآن و حدیث امروزه هیچکس بر کسی پوشیده نیست.

تولیت حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی(علیه السلام) با تأکید بر این که طبق روایات ما عقل همواره با دین و حیا همراه است، گفت: این یک تمثیل زیبایی است که پیام های مهمی هم برای دانشگاه ها و هم برای پژوهشگاه ها و هم به خصوص برای دانشگاه قرآن و حدیث دارد.

وی اضافه کرد: این که دین همراه عقل است یعنی اگر واقعا انسان تحقیق کند و پژوهش های او به حقیقت بپیوندد، حتما دین را انتخاب می‌ کند و حقایق دینی را باور می‌ کند یعنی نمی شود انسان تحقیق و پژوهش بکند و به حقانیت دین نرسد و این که چرا در میان همه صفات نیک، حیا با عقل همراه شمرده شده است اهمیت این مسأله را می‌ رساند.

آیت الله محمدی ری‌شهری باورهای اعتقادی، اخلاقی و عملی را از جمله استوانه های دین دانست و عنوان کرد: آلوده کردن جوان ها و از بین بردن حیا و عفت در رأس همه برنامه های دشمنان از گذشته تا به امروز بوده است و در همین فتنه اخیر نیز هزار رسانه غیر از فضاهای مجازی علیه ما تبلیغ کردند.

وی با بیان این که پژوهش های دینی ما گسترش بیشتری پیدا کند، گفت: ما باید تحقیقاتی داشته باشیم که جامعه را به طرف دین دعوت کنیم؛ اگر پژوهش درد مسیر خودش قرار بگیرد جامعه انسانی را با معارفی آشنا می‌ کند که دنیا و آخرت انسان را تأمین می‌ کند، البته در این مسیر باید موانع و آسیب ها را نیز بشناسیم.

رییس پژوهشگاه قرآن و حدیث افزود: اگر بخواهیم به این قدرت برسیم چه در زمینه دین و چه در زمینه دنیا باید پژوهش ها و پژوهشگاه ها تقویت شود.

وی با اشاره به آسیب های پژوهش های حوزی و دانشگاهی و با تأکید بر این که اولین آفت و آسیب پژوهش ها، عدم نیاز سنجی است، گفت: ما بدون این که بدانیم نیاز جامعه چیست نباید به تولید بپردازیم، باید بدانیم الان جامعه ما به چه چیزی نیاز دارد، از این رو عدم شناخت این مسأله و اولویت ندادن به پژوهش های مورد نیاز آفت دیگری در این عرصه محسوب می‌ شود هرچند نباید از نقش کمک های دولتی به پژوهش های دینی غافل شویم که باید بیشتر شود.