تاريخ انتشار: پنج شنبه 1398/9/28
کد خبر: 69350

حضور پژوهشگران پژوهشگاه قرآن و حدیث در کنفرانس مطالعات قرآنی مونستر آلمان

دومین گردهمایی بین‌المللی قرآن‌پژوهان با حضور جمعی از پژوهشگران قرآنی از کشورهای ایران، آلمان، آمریکا، آذربایجان، ترکیه، مصر، قطر و ... از هشتم تا دهم نوامبر سال جاری در دانشگاه مونستر آلمان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه قرآن و حدیث، کنفرانس «قرآن در محیط اصلی‌اش» که به همت مرکز مطالعات اسلامی دانشگاه مونستر آلمان در تاریخ ۱۷ تا ۱۹ آبان ۱۳۹۸ برگزار شد، میزبان پژوهشگرانی از کشورهای مختلف جهان بود که در حیطه های مختلف مربوط به مطالعات تاریخی درباره قرآن مقالاتی ارائه کردند.

در این رویداد علمی، دو مقاله از سوی پژوهشگران پژوهشگاه قرآن و حدیث ارائه گردید و توسط حاضران مورد بحث قرار گرفت.

دکتر حیدر عیوضی، پژوهشگر پژوهشکده تفسیر اهل بیت علیهم السلام در این کنفرانس مقاله ای با عنوان «تکامل یک تصویر در زبان‌های سامی: از متون اکدی-آرامی تا قرآن» ارائه و درباره چگونگی تطور یک استعاره از متون باستانی تا قرآن به بحث و تبادل نظر پرداخت.

همچنین دکتر محمدعلی طباطبایی از دیگر پژوهشگران پژوهشکده تفسیر اهل بیت علیهم السلام نیز در مقاله ای با عنوان «دلالت های تاریخی کیهان‌شناسی قرآنی» به شبهات تجدیدنظرطلبان درباره تاریخ پیدایش متن قرآن پاسخ داد.

از چهره های شاخص شرکت کننده در این کنفرانس می‌توان به پرفسور عزیز العظمه از دانشگاه بوداپست مجارستان، پرفسور اولیور لیمن از دانشگاه کنتاکی، دکتر عمران البدوی از دانشگاه هوستون، دکتر جوزف لومبارد از دانشگاه حمد بن خلیفۀ قطر و دکتر مهدی عزائز از دانشگاه لوون بلژیک اشاره کرد.

این نشست دومین گردهمایی بین‌المللی قرآن‌پژوهان در دانشگاه مونستر بود که در راستای ایجاد پلت‌فرمی برای «میزگرد مطالعات قرآنی و گفت‌وگو درباره رویکرد مدرن و سنتی به قرآن» برگزار شده است.

لازم به ذکراست نشست بعدی قرآن‌پژوهان در دانشگاه مونستر، پاییز سال آینده برگزار خواهد شد. مسئولان مرکز الهیات اسلامی دانشگاه مونستر با برگزاری نشست‌های بین‌المللی، سعی دارند تا قرآن‌پژوهان سراسر جهان را گرد هم جمع کنند و همکاری میان آنها را گسترش دهند.