به همت گروه اخلاق کاربردی پژوهشگاه قرآن و حدیث نشست علمی "بررسی اخلاقی سقط جنین دارای معلولیت" با هدف طرح ادله موافقان سقط جنین؛ واکنش مخالفان و راهکارها برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه قرآن و حدیث، دکتر نعیمه پورمحمدی، استادیار گروه فلسفه دین دانشگاه ادیان و مذاهب قم، در شانزدهمین میز گفت و گوی اخلاق که روز دوشنبه ۲۰ آبان برگزار شد، گفت: موافقان سقط جنین دارای معلولیت از راه حق انتخاب والدین، کاهش رنج بشر، اصالت کیفیت زندگی، بار اضافی و سنگین اجتماعی و جایگزین پذیری با جنین سالم به سود سقط جنین در موارد ناهنجاری های جنینی استدلال می کنند.
نویسنده کتاب «جهان معلول ساز: درباره اخلاق معلولیت»، با اشاره به دیدگاه مخالفان افزود: آنها نخست تحلیل های متنوعی از عمل سقط جنین انجام می دهند، همچنین «نگرش های» خود را در این خصوص بیان می کنند و راهکارهای خود را معرفی می کنند.
وی تصریح کرد: در بخش تحلیل ها گفته می شود که بنا به تحلیل اخلاقی، تحلیل تبارشناختی، تحلیل اقتصادی-تجاری، تحلیل فلسفی-اجتماعی، تحلیل زبانی، تحلیل معلولیت نگر و تحلیل زنانه نگر ما در سقط جنین دارای معلولیت دقیقاً چه کاری انجام می دهیم و از جهات متنوع عیب و نقص های این کار دیده و گفته می شود.
خانم دکتر پورمحمدی در تحلیل اخلاقیِ سقط جنین دارای معلولیت اظهار کرد: ما برای همۀ معلولان پیام حقارت ارسال می کنیم، کل وجود جنین را به ژن معیوب فرو می کاهیم، والدین را تحت انتخابِ جبری قرار می دهیم که حتماً سقط جنین کنند، نقض خودمختاری انسان آینده را رقم می زنیم و موقعیت های پیچیدۀ اخلاقی در تست های غربالگیری را پیش می آوریم.
وی به دیگر تحلیل های موجود اشاره کرد و گفت: در تحلیل تبارشناختی گفته می شود که نسب «سقط جنین گزینشی» به «اصلاح نژادی» در دورۀ نازی ها می رسد. همچنین در تحلیل اقتصادی تجاری گفته می شود که «هزینه - محوری» نمی تواند مبنای مناسبی برای کشتن دست های از انسان ها باشد و «تولدِ کالاسازی – شد»به شدت مورد انتقاد قرار می گیرد.
خانم دکتر پورمحمدی افزود: در تحلیل فلسفی- اجتماعی اینکه آیا معلولیت «امر زیستی یا امر اجتماعی» است مورد بحث قرار می گیرد و «افسانۀ کنترل بدن» که از سوی دانش پزشکی القا شده نقد می شود. همچنین در تحلیل زبانی یادآوری می شود که «چرخش زبانی از کودکِ خواسته به جنینِ ناخواسته» چه تأثیراتی بر روی فکر مرتکبان سقط جنین می گذارد.
وی اظهار کرد: در تحلیل زنانه نگر اموری همچون «اصلاح نژادیِ پدرسالارانه»، «هژمونی جنسگرایی و مردسالاری» و «زنان مختلف، امکان های متنوع» از منظر زنانه مورد بحث قرار می گیرد.
استادیار دانشگاه ادیان و مذاهب قم در تحلیل معلولیت نگر از الگوی معلولیت به جای الگوی درمانی گفت: این موضوع به رسمیت شناخته می شود که «معلولان مختلف، امکان های متنوعی» دارند. همچنین در بخش نگرش ها مخالفان سقط جنین دارای معلولیت، سه «نگرش روایت»، «نگرش اخلاق فضیلت» و «اخلاق مراقبت» را توصیه می کنند.
وی تصریح کرد: در بخش راهکارها نیز مخالفان سقط جنینِ دارای معلولیت، پنج راهکار را پیشنهاد می کنند که عبارت است از: «هویت بخشی به جنین معلول»، «گسترش جنبش های معلولیت»، «پوشش اطلاعاتی کامل در خصوص معلولیت»، «ارائه مشاوره در باب انتظار از فرزندآوری» و «آموزش خانواده ها».
خانم دکتر پورمحمدی گفت: اما دیدگاه ها صرفاً به دیدگاه موافقان و مخالفان سقط جنین دارای معلولیت ختم نمی شود، بلکه عدهای «راه میانه» را طی کرده اند که آن «خطکشی میان معلولیت شدید و خفیف» است. آنها گفته اند تنها دسته کمی از جنین ها با معلولیت های شدید را مجاز هستیم سقط کنیم. این دیدگاه نیز خالی از اشکال نیست.
وی با نتیجه گیری از نقاط قوت و ضعف دیدگاه های سه گانه گفت: در نهایت شاید بتوان دیدگاهی را تحت عنوان «طبیعی گرایی» مطرح کرد که معتقد است تصمیم بر سر ادامۀ حیات هر یک از جنین ها و کودکان معلول را باید به خود «ارگانیسم هماهنگ و زنده»بسپاریم بی آنکه با مداخلات بیجای پزشکی این حیات را با فشار و اصرار طولانیو دردناککنیم یا اینکه با سنگدلی و خشونت آن را از همان آغاز بخشکانیم
در پایان این جلسه شرکت کنندگان در این نشست به بحث و تبادل نظر درباره این موضوع پرداخته و به پرسش های مطرح شده نیز پاسخ داده شد.
لازم به ذکر است، نشست علمی "بررسی اخلاقیِ سقط جنینِ دارای معلولیت"با سخنرانی دکتر نعیمه پورمحمدی استادیار دانشگاه ادیان و مذاهب و دبیری حجت الاسلام دکتر حسینعلی رحمتی پژوهشگر گروه اخلاق کاربردی پژوهشگاه قرآن و حدیث و با حضور جمعی از پژوهشگران در روز دوشنبه ۲۰ آبان ۹۸ در سالن جلسات موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث برگزار گردید.