تاريخ انتشار: دوشنبه 1398/9/11
کد خبر: 69266

نشست علمی بررسی اخلاقی سقط جنین دارای معلولیت برگزار شد

به همت گروه اخلاق کاربردی پژوهشگاه قرآن و حدیث نشست علمی "بررسی اخلاقی سقط جنین دارای معلولیت" با هدف طرح ادله موافقان سقط جنین؛ واکنش مخالفان و راهکارها برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه قرآن و حدیث، دکتر نعیمه پورمحمدی، استادیار گروه فلسفه دین دانشگاه ادیان و مذاهب قم، در شانزدهمین میز گفت و گوی اخلاق که روز دوشنبه ۲۰ آبان برگزار شد، گفت: موافقان سقط جنین دارای معلولیت از راه حق انتخاب والدین، کاهش رنج بشر، اصالت کیفیت زندگی، بار اضافی و سنگین اجتماعی و جایگزین پذیری با جنین سالم به سود سقط جنین در موارد ناهنجاری­ های جنینی استدلال می کنند.

نویسنده کتاب «جهان معلول ساز: درباره اخلاق معلولیت»، با اشاره به دیدگاه مخالفان افزود: آنها نخست تحلیل­ های متنوعی از عمل سقط جنین انجام می ­دهند، همچنین «نگرش­ های» خود را در این خصوص بیان می­ کنند و راهکارهای خود را معرفی می ­کنند.

وی تصریح کرد: در بخش تحلیل­ ها گفته می­ شود که بنا به تحلیل اخلاقی، تحلیل تبارشناختی، تحلیل اقتصادی-تجاری، تحلیل فلسفی-اجتماعی، تحلیل زبانی، تحلیل معلولیت ­نگر و تحلیل زنانه ­نگر ما در سقط جنین دارای معلولیت دقیقاً چه کاری انجام می­ دهیم و از جهات متنوع عیب و نقص­ های این کار دیده و گفته می­ شود.

خانم دکتر پورمحمدی در تحلیل اخلاقیِ سقط جنین دارای معلولیت اظهار کرد: ما برای همۀ معلولان پیام حقارت ارسال می­ کنیم، کل وجود جنین را به ژن معیوب فرو می کاهیم، والدین را تحت انتخابِ جبری قرار می­ دهیم که حتماً سقط جنین کنند، نقض خودمختاری انسان آینده را رقم می­ زنیم و موقعیت­ های پیچیدۀ اخلاقی در تست­ های غربالگیری را پیش می ­آوریم.

وی به دیگر تحلیل های موجود اشاره کرد و گفت: در تحلیل تبارشناختی گفته ­می­ شود که نسب «سقط جنین گزینشی» به «اصلاح نژادی» در دورۀ نازی ها می­ رسد. همچنین در تحلیل اقتصادی تجاری گفته می­ شود که «هزینه - محوری» نمی­ تواند مبنای مناسبی برای کشتن دست ه­ای از انسان ­ها باشد و «تولدِ کالاسازی شد»به شدت مورد انتقاد قرار می­ گیرد.

خانم دکتر پورمحمدی افزود: در تحلیل فلسفی- اجتماعی اینکه آیا معلولیت «امر زیستی یا امر اجتماعی» است مورد بحث قرار می­ گیرد و «افسانۀ کنترل بدن» که از سوی دانش پزشکی القا شده نقد می­ شود. همچنین در تحلیل زبانی یادآوری می ­شود که «چرخش زبانی از کودکِ خواسته به جنینِ ناخواسته» چه تأثیراتی بر روی فکر مرتکبان سقط جنین می­ گذارد.

وی اظهار کرد: در تحلیل زنانه ­نگر اموری همچون «اصلاح نژادیِ پدرسالارانه»، «هژمونی جنس­گرایی و مردسالاری» و «زنان مختلف، امکان ­های متنوع» از منظر زنانه مورد بحث قرار می­ گیرد.

استادیار دانشگاه ادیان و مذاهب قم در تحلیل معلولیت ­نگر از الگوی معلولیت به جای الگوی درمانی گفت: این موضوع به رسمیت شناخته می ­شود که «معلولان مختلف، امکان ­های متنوعی» دارند. همچنین در بخش نگرش ­ها مخالفان سقط جنین دارای معلولیت، سه «نگرش روایت»، «نگرش اخلاق فضیلت» و «اخلاق مراقبت» را توصیه می­ کنند.

وی تصریح کرد: در بخش راهکارها نیز مخالفان سقط جنینِ دارای معلولیت، پنج راهکار را پیشنهاد می کنند که عبارت است از: «هویت بخشی به جنین معلول»، «گسترش جنبش ­های معلولیت»، «پوشش اطلاعاتی کامل در خصوص معلولیت»، «ارائه مشاوره در باب انتظار از فرزندآوری» و «آموزش خانواده ­ها».

خانم دکتر پورمحمدی گفت: اما دیدگاه ­ها صرفاً به دیدگاه موافقان و مخالفان سقط جنین دارای معلولیت ختم نمی­ شود، بلکه عده­ای «راه میانه» را طی کرده ­اند که آن «خط­کشی میان معلولیت شدید و خفیف» است. آنها گفته­ اند تنها دسته کمی از جنین­ ها با معلولیت ­های شدید را مجاز هستیم سقط کنیم. این دیدگاه نیز خالی از اشکال نیست.

وی با نتیجه گیری از نقاط قوت و ضعف دیدگاه های سه گانه گفت: در نهایت شاید بتوان دیدگاهی را تحت عنوان «طبیعی گرایی» مطرح کرد که معتقد است تصمیم بر سر ادامۀ حیات هر یک از جنین ­ها و کودکان معلول را باید به خود «ارگانیسم هماهنگ و زنده»بسپاریم بی آنکه با مداخلات بی­جای پزشکی این حیات را با فشار و اصرار طولانی­و دردناک­کنیم یا اینکه با سنگدلی و خشونت آن را از همان آغاز بخشکانیم

در پایان این جلسه شرکت کنندگان در این نشست به بحث و تبادل نظر درباره این موضوع پرداخته و به پرسش های مطرح شده نیز پاسخ داده شد.

لازم به ذکر است، نشست علمی "بررسی اخلاقیِ سقط جنینِ دارای معلولیت"با سخنرانی دکتر نعیمه پورمحمدی استادیار دانشگاه ادیان و مذاهب و دبیری حجت الاسلام دکتر حسینعلی رحمتی پژوهشگر گروه اخلاق کاربردی پژوهشگاه قرآن و حدیث و با حضور جمعی از پژوهشگران در روز دوشنبه ۲۰ آبان ۹۸ در سالن جلسات موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث برگزار گردید.