««« مطالعه کتاب »»»
نام منبع : تدوین مداخلات روان شناختی (مراحل و شیوه تدوین)
پدید آورنده :
سایر پدیدآورندگان :
تعداد جلد : 1
ناشر : انتشارات دارالحدیث
محل نشر : قم
تاریخ انتشار : 1398
نوبت چاپ : اول

کتاب تدوین مداخلات روان شناختی منتشر شد

کتاب " تدوین مداخلات روان شناختی (مراحل و شیوه تدوین)" تألیف حجت الاسلام علی صادقی سرشت، به زبان فارسی از سوی پژوهشگاه قرآن و حدیث منتشر شد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه قرآن و حدیث، معارف روان‏شناختی روش‎ها و راهکارهایی را برای حل مشکلات روانشناختی از قبیل کاهش اضطراب‏ ها و نگرانی ‏ها از آینده، مهار استرس و فشار روانی، کاهش هیجان‏ های منفی، اصلاح یک رفتار، اخلاق و یا شناخت غلط و مانند آن بیان می‏ دارند. همچنین برای ایجاد و یا ارتقاء ویژگی‏ های مثبت در انسان از قبیل افزایش نشاط، رضامندی، شادکامی، امید، آرامش، تاب‏ آوری، قدردانی، حمایت اجتماعی، و ده ‏ها ویژگی مثبت دیگر، و نیز ساخت یک زندگی خوب، آموزه ‏های فراوانی در منابع اسلامی بیان شده است.

در دهه‏ های اخیر اقبال خوبی از سوی روان‏شناسان به دین شده است به طوری که بسیاری از پژوهشگران مسلمان روان‏شناس با تکیه بر مفاهیم و آموزه ‏های دینی در مسیر شناخت مفاهیم روان‏شناختی از نگاه دین و نیز درمان روان‏شناختی گام برداشتند و تحقیقات روان‏شناختی گوناگونی با نگاه اسلامی در حوزه بالینی شکل گرفته است.

مسئله مهم در این خصوص این است که چگونه می ‏توان این معارف روان شناختی را به نیازمندان و مراجعان منتقل ساخت و در آموزش، مشاوره و روان‏ درمان‏ گری مورد استفاده قرار داد؟! اینجاست که پروتکل ‏نویسی و روش تدوین مداخلات و برنامه‏ های آموزشی، مشاوره‏ای و روان‏ درمان ‏گری موضوعیت و ضرورت می ‏یابد.

کتاب حاضر بر آن است که مراحل گام به گام تبدیل‏ شدن «ایده نظری» به «روش درمانی مؤثر» را در قالب طرحی نظام‏ مند مد نظر ارائه دهد. به بیان دیگر، بر آن است که اقدامات لازم برای ساخت نوعی مداخله روان‏شناختی (مبتنی بر محتوای اسلامی) را از ابتدای شکل‏ گیری پایه‏ های نظری مفاهیم تا زمان به‏ کارگیری عملی نتایج پژوهش در اتاق درمان و تثبیت نهایی درمان تبیین کند و به عنوان راهنمایی نظری و عملی برای محققان این عرصه مورد توجه قرار دهد.

 با توجه به این رویکرد، پژوهش حاضر در چهار فصل سامان یافته است که به قرار ذیل می باشد:

فصل اول: کلیات

فصل دوم: مباحث مقدماتی در تدوین راهنمای مداخلات

فصل سوم: نگارش طرح نمای مداخله

فصل چهارم: مراحل آزمون و گسترش علمی و کاربردی مداخلات

 کتاب "تدوین مداخلات روان شناختی (مراحل و شیوه تدوین)" تألیف حجت الاسلام علی صادقی سرشت، از سوی پژوهشکده اخلاق و روان شناسی اسلامی، به زبان فارسی، در قطع رقعی، در ۱۹۲ صفحه به نگارش درآمده است و در سال ۱۳۹۸ با همکاری انتشارات دارالحدیث منتشر شده است