««« مطالعه کتاب »»»
نام منبع : پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام
پدید آورنده :
سایر پدیدآورندگان : جمعی از پژوهشگران
تعداد جلد : 2
ناشر : انتشارات بنیاد پژوهش های اسلامی
محل نشر : مشهد
تاریخ انتشار : 1398
نوبت چاپ : اول

کتاب "پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام" منتشر شد

کتاب "پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام" تألیف آیت الله ری شهری، به زبان فارسی-عربی از سوی پژوهشکده تفسیر اهل بیت علیهم السلام پژوهشگاه قرآن و حدیث و با همکاری بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی منتشر شد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه قرآن و حدیث، قرآن کریم، کامل‏ترین، آخرین و جامع‏ترین کتاب آسمانى است. بهترین ره‏نمودهاى پدیدآورنده جهان هستى، براى رشد و بالندگى انسان، در این کتاب آمده و جامع‏ترین دستورهاى الهى براى ساختن جامعه نمونه انسانى، در دل آیات آن، جاى گرفته‌اند؛ ره‏نمودها و دستورهایى که پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم و اهل بیت علیهم السلام، بهترین عامل و شایسته‏ترین شارح آنها هستند؛ عالمانى برخوردار از عنایت و عصمت الهى که گفتارشان، تفسیر و تبیین قرآن و کردارشان، برگرفته از این منشور هدایت است.

از این مفسران بزرگ و آموزگاران راستین قرآن، میراثی گران‏بها در زمینه تفسیر قرآن بر جاى مانده است و تا کنون کتاب‏هاى بسیاری در گردآورى آن نگارش یافته‌ است.

این کتاب کوشیده است شیوه ای جامع را در بهره‌گیری از همه منابع معرفتی در دسترس، پیش گیرد، هرچند سهم اصلی، از آن روایات شریف معصومان علیهم السلام است. جلد نخست این مجموعه، عهده دار تببین مبانی، مراحل و روشِ کار این تفسیر است و مجلدات بعدی به ارائه پرتوی از تفسیر درخشان اهل بیت علیهم السلام پرداخته اند.

 با توجه به این رویکرد، پژوهش حاضر در دو مجلد که جلد اول به مبانی و روش و جلد دوم با عنوان سوره حمد سامان یافته است و به قرار ذیل می باشد:

جلد اول:

مقدمه:

گفتار یکم:‌ جايگاه قرآن در معرفت دينى

گفتار دوم: روش‏ها و گرايش‏هاى كلى تفسير

گفتار سوم: تفسير روايى جامع و مبانى آن

گفتار چهارم: جایگاه سنت در تفسیر

گفتار پنجم: اعتبار روایات تفسيرى

گفتار ششم: كارآمدى روایات ضعيف السند

گفتار هفتم: گستره، گونه و كاركردهاى روایات تفسيرى

گفتار هشتم: تأويل، جَرْى و تطبيق

گفتار نهم: آسيب‏هاى روایات تفسيرى

گفتار دهم: روش و فرايند تفسير حاضر

 

جلد دوم:

سوره حمد

 

کتاب "پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام" تألیف آیت الله ری شهری ، از سوی پژوهشکده تفسیر اهل بیت علیهم السلام، به زبان فارسی-عربی، در قطع وزیری، در دو جلد (جلد اول: ۲۷۲ صفحه و جلد دوم: ۶۸۸ صفحه) به نگارش درآمده است و در سال ۱۳۹۸ با همکاری بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی منتشر شده است.