تاريخ انتشار: شنبه 1398/4/29
کد خبر: 68995

رونمایی از کتاب پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام

رونمایی از کتاب پرتوی از تفسیر سیره اهل بیت علیهم السلام در سومین همایش علمی سیره امام رضا علیه السلام با موضوع آموزه ها و کارکردها

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه قرآن و حدیث، مراسم رونمایی از  کتاب پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام همزمان با سالروز ولادت با سعادت امام رضا علیه السلام در قم  برگزار شد.

در ابتدای این مراسم حضرت آیت الله ری شهری  مولف کتاب و رئیس پژوهشگاه قرآن و حدیث به ایراد سخنرانی پرداخت. ایشان بر لزوم بررسی قرآن و حدیث در کنار یکدیگر تاکید نمود و آن را سفارش پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در حدیث ماندگار ثقلین دانست.


ایشان همچنین از پژوهشکده تفسیر اهل بیت علیهم السلام به عنوان یاری دهنده اصلی در تالیف این کتاب و نیز بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی به عنوان ناشر این اثر و حجت الاسلام مرویان ریاست بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی تقدیر و تشکر کرد.

جلد نخست این کتاب ویژه ارائه مبانی و روش تفسیر و جلد دوم نیز با هفتصد صفحه، اختصاص به تفسیر سوره حمد می باشد.

 

حجت الاسلام و المسلمین عبدالهادی مسعودی رئیس پژوهشکده تفسیر اهل بیت علیهم السلام به عنوان دیگر سخنران این مراسم درتوضیح چیستی، چرایی و چگونگی تولید این اثر گفت: ما تفسیری ترتیبی تولید کرده ایم که شیوه آن برگرفته از شیوه تفسیری اهل بیت علیهم السلام و نزدیک به آن است. از این رو از همه منابع معرفتی در دسترس، از لغت و ادب تا سیاق و تاریخ و تفاسیر پیشین، بهره گرفته ایم.


وی افزود: در دل این شیوه، توجه به آیات مرتبط و استفاده از شیوه تفسیر قرآن به قرآن نیز جای دارد و بیش از هر چیز از روایات اسلامی، به عنوان مهم ترین و پر رنگ ترین منبع تفسیری، استفاده کرده ایم.

ایشان در باب چرایی تولید این اثر اظهار داشت: مفسران پیشین به امکانات و فناوری هایی مانند رایانه و استفاده از کلیدواژه ها برای جستجو و گردآوری همه روایت های تفسیری، دسترسی نداشته اند. از این رو تنها توان گردآوری روایاتی را داشتند که ارتباطی صریح و روشن با آیه شریف قرآن داشته باشد، در حالی که در این تفسیر بسیاری از روایات غیر صریح نیز به دست آمده است.


حجت الاسلام مسعودی با بیان استفاده از حدود ششصد آیه و ۳۵۰ روایت برای تبیین هفت آیه سوره حمد گفت: روش به کار رفته در این تفسیر، ده مرحله دارد که پتج مرحله نخست آن برای فهم متن است و شامل قطعه بندی متن، تعیین معنای کانونی، واژه پژوهی، اصطلاح شناسی، و فهم ساختار نحوی و بلاغی متن قرآن می شود. پنج مرحله دیگر نیز مفسر را به فهم مقصود الهی نزدیک می کند مانند سیاق شناسی، گردآوری اسباب نزول و روایات تفسیری و دیگر گام هایی که توضیح آنها در جلد نخست کتاب نشر یافته است.