««« مطالعه کتاب »»»
نام منبع : سیره خاتم النبیین صلی الله علیه و آله و سلم
پدید آورنده :
سایر پدیدآورندگان : جمعی از پژوهشگران
تعداد جلد : 4
ناشر : انتشارات دارالحدیث
محل نشر : قم
تاریخ انتشار : 1397
نوبت چاپ : اول

کتاب سیره خاتم النبیین صلی الله علیه و آله و سلم منتشر شد

کتاب " سیره خاتم النبیین صلى اللّه عليه و آله و سلم " تألیف آیت الله محمدی ری شهری و با همکاری جمعی از پژوهشگران پژوهشکده علوم و معارف حدیث در ۴ جلد منتشر شد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه قرآن و حدیث، پيامبر اكرم صلى اللّه عليه و آله و سلم با راهنمايى و تربيت الهى، بهترين و كامل ترين سبك زندگى را برگزيد و آن را در لحظه لحظه زندگى پربركت خود، به عمل در آورد و تا آخرين نفس، بر آن پايدارى ورزيد، به گونه اى كه اكنون ما از پس قرن ها فاصله، نمايش خيره كننده آن را در آينه گزارش هاى بسيار فراوان سيره ايشان، نظاره مى كنيم.

پيامبر صلى اللّه عليه و آله و سلم از خود آغاز كرد و سبك زندگى خود را به صورت الگويى كامل و بى نقص در پيش ديد كسانى قرار داد كه از زندگى نه زندگى، بلكه سعادت جاويد را مى طلبند. از اين رو، سبك زندگى پيامبر صلى اللّه عليه و آله و سلم، بهترين الگوى عملى براى دستيابى به زندگى مطلوب اسلامى است.

قبل از این کتاب سیره پیامبر خاتم به فارسی منتشر شده بود که اختصاص به بحث سیره رسول گرامی اسلام داشت. اکنون آن کتاب به عربی تدوین شده و در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است.

محتوای این کتاب در ده بخش و ۹۰  فصل سامان یافته است که عبارت اند از:

  1. سنت پیامبر صلى اللّه عليه و آله و سلم: معانی سنت، ویژگی های کلی سنت نبوی، سنت های پیامبران، سنت های پیامبر صلى اللّه عليه و آله و سلم و ...؛
  2. ویژگی های اخلاقی پیامبر صلى اللّه عليه و آله و سلم: رعایت ادب، خوش خلقی، رعایت پرهیزگاری، صداقت، امانتداری و...؛
  3. ویژگی های شخصی پیامبر صلى اللّه عليه و آله و سلم: رعایت دقیق امور بهداشتی، پوشیدن لباس و کفش، مسکن و لوازم منزل و...؛
  4. امور خانوادگی: ازدواج خود و دختران خویش، ازدواج فاطمه سلام الله علیها، رعایت حقوق خانواده، تعامل با خدمتکاران و...؛
  5. امور اجتماعی: تعامل با کودکان، تعامل با یاران، همسر دادن یاران بینوا، تعامل با گنهکاران، شرکت در مجالس و... ؛
  6. امور عبادی: طهارت، نماز، شب زنده داری، روزه داری، بهره گیری از برکات ماه رمضان، زیارت خانه خدا و...؛
  7. امور اقتصادی: انتخاب شغل، توسعه فرهنگ کار در جامعه، الگوی مصرف، مسائل مرتبط با بازار؛
  8. امور تربیتی: آموزش، تبلیغ؛
  9. امور سیاسی: تأسیس حکومت، معرفی جانشین برای خود، تعامل با امت، تعامل با اهل کتاب، تعامل با دشمنان و...؛
  10. جنگ با دشمنان: ابزار جنگی پیامبر صلى اللّه عليه و آله و سلم ، مشورت در صلح و جنگ، پایبندی به ارزش ها، اطلاعات نظامی و... .

کتاب "سیره خاتم النبیین صلى اللّه عليه و آله و سلم"، تألیف آیت الله محمدی ری شهری و با همکاری جمعی از پژوهشگران پژوهشکده علوم و معارف حدیث، به زبان عربی، در قطع وزیری، در ۴ جلد و  ۲۱۸۰  صفحه به نگارش درآمده است و در سال ۱۳۹۷با همکاری انتشارات دارالحدیث منتشر شده است.