««« مطالعه کتاب »»»
نام منبع : نقدی بر گفتمان شرق شناسی
پدید آورنده :
سایر پدیدآورندگان :
تعداد جلد : 1
ناشر : انتشارات دارالحدیث
محل نشر : قم
تاریخ انتشار : 1397
نوبت چاپ : اول

کتاب نقدی بر گفتمان شرق شناسی منتشر شد

 

کتاب "نقدی بر گفتمان شرق شناسی" تألیف دکتر ساسی سالم الحاج و ترجمه و تلخیص جمعی از پژوهشگران به زبان فارسی از سوی پژوهشکده کلام اهل بیت علیهم السلام منتشر شد.

 

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه قرآن و حدیث، حجم انبوهی از پژوهش‌های غربیان در سال‌ های متمادی درباره شرق و شرق‌شناسی با ابعاد تاریخی و تمدنی، علمی و معرفتی و اجتماعی و سیاسی می باشد. مهم‌ترین شاخه این رشته، اسلام‌شناسی یا مطالعات اسلامی است.

 

ساده‌انگارانه‌ است‌ که‌ تصور کنیم‌ شرق‌شناسی‌ مجموعه‌ گزارش‌هایی‌ از تاریخ‌ و فرهنگ‌ ممالک‌ شرقی است‌ و هیچ‌ نسبت‌ و ربطی‌ با مراکز و محافل‌ قدرت‌ ندارد، یا برعکس، فکر کنیم‌ که‌ شرق‌شناسی‌ از اساس‌ طرحی‌ است‌ استعماری‌ برای‌ تسلط‌ و استیلا بر شرق‌.

 

شرق‌شناسان در دوره‌های مختلف و با گرایش‌های متنوع به مکتب‌های متفاوت شرق‌شناسی، از زاویه‌ها و دیدگاه‌های گوناگونی به شرق می‌نگریستند و هر گروه از آنان در موضوع‌های خاصی پژوهش می‌کردند. همین مسئله باعث شده است که این فعالیت‌ها به انبوهی از اغراض و کج‌فهمی‌ها گرفتار آید که همین نکته ضرورت نقد آثار شرق‌شناسان را دوچندان می‌کند.

 

کتاب نقد الخطاب الاستشراقى، نوشته دکتر ساسى سالم الحاج، از بهترین کتاب‌هایی است که به استشراق پرداخته است. تتبع در اقوال و گستردگى آن باعث شده که مطالب کتاب از اعتبار علمى خاصى برخوردار باشد. مباحث این کتاب سیری منطقى را دنبال می‌کند و هر مبحث، مقدمه بحث بعدى است. همچنین تنوع مطالب کتاب و تتبع نویسنده در گردآوری آرای مختلف به وزن علمی اثر افزوده است.

 

نکته شایان ذکر ‌درباره کتاب این است که نویسنده جانب ادب اسلامی در پاسخ‌گویى به شبهات را نگاه داشته است. با توجه به این ویژگى‌ها، این کتاب یکى از آثار ارزشمند در زمینه استشراق است.

 

دکتر ساسی سالم الحاج این کتاب را در دو باب و هفت فصل سامان داده است؛ باب اول سه فصل و باب دوم چهار فصل.

وی در باب اول با عنوان اصالت تاریخی استشراق، مفهوم استشراق، مراحل استشراق و روش‌های مستشرقان را مطرح کرده است.

در باب دوم با عنوان استشراق و بعضی از قضایای اسلامی‌، موضوعاتی همچون قرآن کریم، سنت نبوی، سیره نبوی و فقه اسلامی را از نظر مستشرقان بیان و نقد کرده است.

 

اثر حاضر ترجمه خلاصه‌شده‌ای از باب اول کتاب نقد الخطاب الاستشراقی است که به قرار ذیل است:

باب اول: ریشه یابی تاریخی استشراق

فصل اول:مفهوم استشراق؛

فصل دوم: مراحل استشراق؛

فصل سوم: روش‌های مستشرقان.

 

کتاب نقدی بر گفتمان شرق شناسی، تألیف جمعی از پژوهشگران با اشراف حجت الاسلام دکتر محمدتقی سبحانی از سوی پژوهشکده کلام اهل بیت علیهم السلام، به زبان فارسی، در قطع رقعی، در ۱۴۴  صفحه به نگارش درآمده است و در سال ۱۳۹۷با همکاری انتشارات دارالحدیث منتشر شده است.