««« مطالعه کتاب »»»
نام منبع : تفسیر موضوعی روایی (چیستی، مبانی و روش)
پدید آورنده :
سایر پدیدآورندگان : ندارد
تعداد جلد : 1
ناشر : انتشارات دارالحدیث
محل نشر : قم
تاریخ انتشار : 1397
نوبت چاپ : اول

کتاب تفسیر موضوعی روایی (چیستی، مبانی و روش) منتشر شد

کتاب "تفسیر موضوعی روایی (چیستی، مبانی و روش)" تألیف حجت الاسلام مهدی کمانی نجف ‏آبادی، به زبان فارسی از سوی پژوهشکده تفسیر اهل بیت علیهم السلام منتشر شد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه قرآن و حدیث، ظرفیت ­های بالقوه «حدیث» در زمینه تفسیر و قرآن­شناسی هنوز کاملا بالفعل نشده است. و در عصر حاضر، تفسیر موضوعی با پسوندهای برون‌ قرآنی، درون‌ قرآنی، بین‌رشته‌ای، تطبیقی و ... مطرح می‏ شود. یکی از گونه‌های تفسیر موضوعی، «تفسیر موضوعی روایی» است که حاصل پیوند تفسیر موضوعی و روایات است.

از ارتباط «تفسیر موضوعی» و «روایات» می توان تصویرهای متعدد و تلقی‌های مختلفی را توضیح داد. در کنار این تصویرهای ترسیمی، کتاب حاضر نیز نگاهی دیگر به ارتباط میان تفسیر موضوعی از یک طرف و روایات از طرفی دیگر افکنده است. این نگاه، برگرفته از باوری است که می‏ گوید عمدۀ روایات معارفی ریشه در آیات قرآن دارند و بنا بر همین باور، سازوکار اصلی آن مبتنی بر «تفسیر معکوس روایات» است.

نویسنده، کتاب تفسیر موضوعیِ روایی را با چنین قرائتی، در اصطلاح «تمر» (مخفف «تفسیر موضوعی روایی») ‌نامید تا با تسمیه گونه‏ های دیگر به تفسیر موضوعی روایی، خلط نگردد.

نویسنده کتاب معتقد است واقعیت موجود نشان می‏ دهد که استفاده از روایت در تفاسیر موضوعی یا به کلی کنار گذاشته شده یا به شکل ناصواب صورت گرفته و ماهیت پژوهش (تفسیر موضوعی) را دگرگون ساخته است؛ حال آن که می ‏توان از عنصر روایت، برای ارائه یک پژوهش موضوعی قرآنی، حداکثر استفاده را برد، بدون این که ماهیت پژوهش تغییر نماید و قرآنی بودن پژوهش خدشه ‏دار گردد.

با توجه به این رویکرد، پژوهش حاضر در چهار فصل سامان یافته است. فهرست بخش های مختلف کتاب تفسیر موضوعی روایی به قرار ذیل است:

فصل اول: کلیات

درآمد: جایگاه‌شناسی انواع تفسیر

بخش اول: مفهوم شناسی «تفسیر موضوعی روایی»

بخش دوم: اهمیت و ضرورت

بخش سوم: پیشینه تفسیر موضوعی

بخش چهارم: انواع تفسیر موضوعی

بخش پنجم: تفاوت‌های تفسیر موضوعی و ترتیبی

 

فصل دوم: مبانی

مبانی عام تفسیر موضوعی

مبانی تفسیر روایی

مبانی خاص تمر

 

فصل سوم: پیش نیازها

پیش‌نیازهای عام تفسیر موضوعی

پیش‌نیازهای تمر

 

فصل چهارم: روش و ضوابط

مرحله اول: موضوع‌شناسی

مرحله دوم: استکشاف

مرحله سوم: سازماندهی

مرحله چهارم: تحلیل و نظریه‌پردازی

 

کتاب "تفسیر موضوعی روایی (چیستی، مبانی و روش)" تألیف حجت الاسلام مهدی کمانی نجف‏ آبادی، به زبان فارسی از سوی پژوهشکده تفسیر اهل بیت علیهم السلام، به زبان فارسی، در قطع رقعی، در ۲۲۰  صفحه به نگارش درآمده است و در سال ۱۳۹۷با همکاری انتشارات دارالحدیث منتشر شده است.