تاريخ انتشار: چهارشنبه 1397/5/10
کد خبر: 66860

حجت الاسلام طباطبایی: سالمندان بيش از نیاز اقتصادی نياز عاطفي دارند

رئيس پژوهشكده علوم و معارف حديث گفت: سالمندان بيش از آنكه نياز اقتصادي داشته باشند نياز عاطفي دارند. در جامعه مذهبي، سنتي و فرهنگي قم انتظار نمي‌رود كه با چنين آسيبي رو به رو شويم كه افراد پدر و مادر خود را روانه خانه سالمندان كنند.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه قرآن و حدیث، حجت‌الاسلام سیدمحمدکاظم طباطبایی در مراسم رونمایی از کتاب حکمت‌نامه سالمند و اندرزنامه جوان که در آسایشگاه خیریه سالمندان حضرت بقیة الله برگزار شد، اظهار کرد: این مراسم بهانه‌ای برای قدردانی از سالمندانی است که به جامعه نور می‌بخشند. باید به این امر توجه داشت که سالمند به عنوان یک عطیه الهی است. فردی که بتواند به سن سالمندی برسد می‌تواند با سلامتی روزگار خود را سپری کند.

وی خاطرنشان کرد: نیمی از این کتاب اندرزنامه جوان است که به معنای چگونگی آمادگی پیدا کردن برای رسیدن به مرحله سالمندی است.

رئیس پژوهشکده علوم و معارف حدیث پژوهشگاه قرآن و حدیث افزود: حکمت‌نامه سالمند تنها مخاطب سالمند ندارد و جوانان و میان‌سالان نیز می‌توانند از این کتاب استفاده کنند و چگونگی کسب آمادگی جسمی، روحی، روانی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی را می‌آموزند.

ایشان با بیان اینکه سالمندان بیش از آنکه نیاز اقتصادی داشته باشند نیاز عاطفی دارند گفت: در جامعه مذهبی، سنتی و فرهنگی قم انتظار نمی‌رود که با چنین آسیبی رو به رو شویم که افراد پدر و مادر خود را روانه خانه سالمندان کنند و نیاز عاطفی آنها را نادیده بگیرند.

حجت الاسلام طباطبایی تاکید کرد: پیامدهای دوران سالمندی در روایات ذکر شده و در این دوران قوای انسان تحلیل می‌رود. باید در نظر داشت نگهداری از سالمندان وظیفه فردی و اجتماعی است.

ایشان در پایان ابراز امیدواری کرد این کتاب پس از انتشار به گونه‌ای در اختیار قرار گیرد که بتواند نگرش و آگاهی نسبت به فرد سالمند به عنوان وظیفه شرعی، عاطفی، فردی و  اجتماعی ارتقا پیدا کند.