تاريخ انتشار: چهارشنبه 1397/5/10
کد خبر: 66858

پیشرفت 59 درصدی تصحیح کتاب من لا یحضره الفقیه

مدیر گروه احیا و تصحیح متون پژوهشکده علوم و معارف حدیث از پیشرفت 59 درصدی تصحیح کتاب من لا یحضره الفقیه خبر داد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه قرآن و حدیث،آقای سلیمانی آشتیانی در گفت‌ وگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی دارالحدیث با بیان اینکه گروه پژوهشی احیا و تصحیح متون حدیثی یکی از گروه‌های پژوهشکده علوم و معارف حدیث در پژوهشگاه قرآن و حدیث است گفت: هدف این گروه تصحیح متون حدیثی به روش جدید و روشمند است که از سال‌های گذشته به صورت سنگی یا سربی چاپ شده است ولی باید به صورت حروفی و با تصحیح جدید و مدرن به پژوهشگران و علاقه‌مندان عرضه شود.

وی با اشاره به آثار تصحیحی انجام شده گفت: کتاب شریف کافی از مرحوم کلینی مهمترین این آثار است که سال‌های گذشته مکرر در ایران، بیروت و عراق با تصحیح‌های مختلف چاپ شده بود ولی به سبک روز و مدل جدید نبود.

مدیر گروه احیا و تصحیح متون حدیث پژوهشکده علوم و معارف حدیث خاطرنشان کرد: تصحیح کتاب من لایحضره الفقیه به عنوان دومین کتاب از کتب اربعه حدیثی شیعه در دستور کار است و از نظر اهمیت بسیار فوق العاده و مأخذ و مورد مراجعه فقها و مجتهدان و بسیاری از کسانی است که به معارف اهل بیت علیهم السلام علاقه دارند.

وی عنوان کرد: کتاب من لا یحضره الفقیه بارها چاپ شده و آخرین بار از سوی مرحوم علی اکبر غفاری تصحیح و چاپ شده بود ولی به طور مجدد در دستور کار پژوهشکده قرار گرفت. زیرا تصحیح مرحوم غفاری به چهار یا پنج نسخه محدود بود.

سلیمانی آشتیانی با بیان اینکه اکنون نسخه‌های مختلفی از کتابخانه‌ها جمع‌آوری شده است گفت: درباره فقیه حدود ۴۰ نسخه در دستور کار وجود دارد که بر اساس آن نسخه‌های کتاب من لایحضره الفقیه تصحیح، احیا و تحقیق می‌شود.

وی با بیان اینکه نهج البلاغه معروف‌ترین، پرتیراژترین و مهمترین کتاب حدیثی شیعه است گفت: اگرچه کتب اربعه جایگاه فقهی خود را دارند ولی نهج البلاغه از نظر جایگاه ویژه در بین همه اقشار ویژگی خاص دارد.

مدیر گروه احیا و تصحیح متون حدیث پژوهشکده علوم و معارف حدیث خاطرنشان کرد: نهج البلاغه یکی از پرنسخه‌ترین کتاب‌های شیعه است زیرا علاقه، اقبال و مراجعه به آن زیاد بوده و به طور مکرر کاتبان در طول قرون و اعصار این کتاب را تکثیر کردند و در دسترس بسیاری افراد قرار دادند.

وی یادآور شد: با هماهنگی مسؤولان کتابخانه‌های ایران و خارج و پیگیری‌های آیت‌الله ری شهری عکس بسیاری از نسخه‌ها از کشورهای خارجی خریداری و وارد کشور شد و اکنون مجموعه غنی از تصویر نسخه‌های خطی نهج البلاغه در دارالحدیث وجود دارد.

سلیمانی آشتیانی یادآور شد: تصحیح کتاب من لایحضره الفقیه ۵۹ درصد و تصحیح کتاب نهج البلاغه ۳۴ درصد پیشرفت داشته است.