««« مطالعه کتاب »»»
نام منبع : درآمدی بر اخلاق همسایگی بر پایۀ آموزه‌های اسلامی
پدید آورنده :
سایر پدیدآورندگان : محمدتقی سبحانی نیا
تعداد جلد : 1
ناشر : انتشارات دارالحدیث
محل نشر : قم
تاریخ انتشار : 1396
نوبت چاپ : اول

کتاب "درآمدی بر اخلاق همسایگی بر پایه آموزه‌های اسلامی" تألیف حجت الاسلام علی ملکوتی نیا، به زبان فارسی از سوی پژوهشکده اخلاق و روان شناسی اسلامی منتشر شد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه قرآن و حدیث، همسایگی، موقعیتی فیزیکی و اجتماعی است که حیثیت اجتماعی انسان‏ ها در آن شکل می‏‏ گیرد و بر تجربه ‏‏ها، روابط اجتماعی، حساسیت ‏‏ها و عواطف انسانی، بسیار اثرگذار است؛ از این‏رو در تحقیقات و پژوهش ‏‏های جامعه شناختی و شهرسازی، واحد همسایگی (محله) از حیث جغرافیایی، اجتماعی و فرهنگی، مؤلفه بسیار مهمی در تنظیم رفتار و اخلاق‏‏ مداری شهروندان و نیز امتناع از نابهنجاری‏‏ های اخلاقی - اجتماعی، به شمارآمده است.

بر پایه پژوهش ‏‏های انجام شده، هویت محله ‏‏ای زمینۀ مناسبی برای رشد و ارتقای دلبستگی، تعهد و مشارکت افراد در محله فراهم می‏سازد و می‏‏ تواند با تقویت این سه عنصر، احساس کنترل و نظارت اجتماعی را در محله بالا برد و از گرایش افراد به ارتکاب رفتارهای نابهنجار در این سطح جلوگیری کند.

دین اسلام به صراحت، بنای دعوت خود را بر اجتماع گذاشته و در میان آموزه‏‏ هایش، جایگاه ویژه ‏‏ای برای روابط همسایگی قائل است و در این باره رهنمودهای ارزشمندی ارائه کرده است که روح و محتوای آن بر ارتباط دو سویه، صمیمیت، تعاون، همدردی و عواطف انسانی استوار است.

بدون تردید، تحقّق زیست ایمانی و زندگی توحیدی در سایۀ شناخت رهنمودهای اخلاقیِ دین مبین اسلام و به کار بستن آنها در معاشرت با همسایگان خواهد بود که نتیجۀ این تعاملِ مبتنی بر فضایل اخلاقی، تصحیح روابط، سالم‏‏سازی معاشرت ‏‏ها و کاهش اختلاف ‏‏ها در سطوح مختلف محله و جامعه است.

در این پژوهش سعی شده است تا با تبیین مبانی و اصول بنیادین همسایگی و بیان حقوق و مسئولیت‏‏ های اخلاقی در رفتار با همسایگان از نگاه آموزه ‏‏های قرآن و اهل بیت علیهم السلام، نشان دهد که آموزه ‏‏های اسلامی، نظام همسایگی را در متن زندگی توحیدی، به مثابه یک خُرده نظام یا سازمان نظام‏‏مند اخلاق تلقّی می‏‏ کند و به دنبال آن است که با وضع قوانین اخلاقی و الزام به رعایت آنها، واحد همسایگی را که از آن به محله یا گاه مجتمع مسکونی یاد می ‏‏شود، سالم و بانشاط کند؛ زیرا سلامت محله‏‏ ها یا مجتمع ‏‏های مسکونی که عضوی از جامعۀ کلان هستند، سلامتی کلّ جامعه را تأمین خواهد کرد.

 

با توجه به این رویکرد، پژوهش حاضر در یک مقدمه، سه بخش و هفت فصل سامان یافته است. فهرست بخش های مختلف کتاب درآمدی بر اخلاق همسایگی بر پایۀ آموزه‌های اسلامی به قرار ذیل است:

بخش یکم: اخلاق همسایگی؛اهمیت و اصول بنیادین

فصل اول :اهمیت و جایگاه همسایه ‏‏داری

فصل دوم: ارمغان اخلاق همسایگی

فصل سوم: اصول بنیادین اخلاق همسایگی

 

بخش دوم:  مسئولیّت‏‏ های اخلاقیو رفتاری همسایگان

فصل اول: بایسته ‏‏ها و شایسته ‏‏های اخلاقی و رفتاری همسایگان

فصل دوم: نبایدها و ناشایست‏‏ه ای اخلاقی و رفتاری همسایگان

 

بخش سوم: اخلاق همسایگی در زندگی شهری؛ ابعاد، مشکلات، مسائل و راهکارها

فصل اول: ابعاد اخلاق همسایگی در شهر

فصل دوم: مشکلات همسایگی، مسائل و راهکارها

 

کتاب درآمدی بر اخلاق همسایگی بر پایه آموزه‌های اسلامی، تألیف حجت الاسلام علی ملکوتی نیا با اشراف حجت الاسلام دکتر محمدتقی سبحانی نیا از سوی پژوهشکده اخلاق و روان شناسی اسلامی، به زبان فارسی، در قطع رقعی، در ۲۶۸  صفحه به نگارش درآمده است و در سال ۱۳۹۶با همکاری انتشارات دارالحدیث منتشر شده است.