تاريخ انتشار: شنبه 1396/9/25
کد خبر: 61960

از پژوهشگران برتر پژوهشگاه قرآن و حدیث تجلیل به عمل آمد

در آستانه هفته پژوهش، از پژوهشگران برتر پژوهشگاه قرآن و حدیث طی مراسمی با حضور جمعی از شخصیت‌های حوزوی تجلیل به عمل آمد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه قرآن و حدیث، پنجمین جشنواره پژوهشی پژوهشگاه قرآن و حدیث پیش از ظهر روز چهارشنبه ۲۲ آذر ماه در سالن علامه مجلسی مؤسسه علمی و فرهنگی دارالحدیث با حضور آیت‌الله محمدی ری‌شهری رئیس پژوهشگاه قرآن و حدیث و آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه برگزار و در حاشیه این مراسم از برترین‌ های پژوهشگاه قرآن و حدیث تجلیل شد.

در ابتدای این مراسم رئیس پژوهشکده کلام اهل بیت علیهم السلام از فقه، کلام، فلسفه و علوم انسانی به عنوان عرصه‌های دانش‌های اسلامی نام برد و خاطرنشان کرد: بدون مطالعات حدیثی و توجه به درون مایه‌های حدیثی امکان نسبت اسلامی دادن به علوم وجود ندارد و با فقدان آموزه‌های حدیثی پروژه اسلامی‌سازی علوم به نتیجه نمی‌رسد.

حجت‌ الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی با اشاره به اینکه بیان علوم و معارف اسلامی با استفاده از قرآن و بدون توجه به احادیث شدنی نیست، مطرح کرد: هر دانش‌سازی و ادعای نظریه اسلامی بدون توجه گسترده به پایه‌های قرآن و حدیث امکان‌پذیر نیست.

در ادامه این مراسم حجت الاسلام دکتر رضا برنجکار، قائم مقام رئیس پژوهشگاه قرآن و حدیث طی سخنانی با توجه به نزدیک بودن روز وحدت حوزه و دانشگاه گفت: شهید حجت‌ الاسلام و المسلمین مفتح منادی وحدت حوزه و دانشگاه بود و روز شهادت این شخصیت همزمان با ۲۷ آذرماه به عنوان روز وحدت حوزه و دانشگاه انتخاب شده است.

در ادامه حجت‌الاسلام و المسملین رضا برنجکار قائم مقام رئیس پژوهشگاه قرآن و حدیث گزارشی از فعالیت های این پژوهشگاه ارائه کرد.

در پایان این مراسم مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور خاطرنشان کرد: بر اساس روایات مختلف دانش‌های مختلف در ظاهر و باطن قرآن کریم وجود دارد و این کتاب الهی آموزه‌های مختلفی را به خود اختصاص داده است که در شرایط کنونی باید از این آموزه‌ها به شیوه مطلوب در جامعه اسلامی استفاده کنیم.

آیت‌الله اعرافی با تاکید بر اینکه حوزه در عرصه‌های جدید علوم قرآن و حدیث ورود داشته است، تصریح کرد: اکنون در مرحله تازه‌ای وارد شده‌ایم و به عنوان نمونه در حوزه تفسیر به مرحله تخصصی رسیده‌ایم و آماده هستیم که بتوانیم در حوزه‌های مختلف علمی به نقطه‌های مشترک برسیم تا بتوانیم از آموزه‌های دینی به صورت جامع استفاده کنیم.

لازم به ذکر است، در این مراسم از ۳۰ اثر منتشر شده توسط پژوهشکده‌های مختلف پژوهشگاه قرآن و حدیث در طی یک سال اخیر رونمایی شد.