تاريخ انتشار: سه شنبه 1396/9/7
کد خبر: 61732

نشست علمی "فلسفه اخلاق براي كودكان (چرا و چگونه)" برگزار شد

نشست علمی «فلسفه اخلاق براي كودكان؛ چرا و چگونه» به همت گروه اخلاق كاربردی پژوهشكده اخلاق و روانشناسي اسلامي، در پژوهشگاه قرآن و حدیث برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه قرآن و حدیث، محمدجواد موحدي، دبير گروه اخلاق كاربردی در این نشست كه با موضوع فلسفه اخلاق براي كودكان (فابك) برگزار شد، گفت: بنيانگذار بحث فلسفه براي كودكان، متيو ليپمن است که استاد فلسفه و مؤسس پژوهشگاه توسعه فلسفه برای کودکان است.

ایشان در ادامه اظهار داشت: متيو ليپمن به اين جهت به سمت بنيادگذاري اين بحث پيش رفت كه در دوره هاي تحصيلات تكميلي خود را مواجه با دانشجوياني مي ديد كه فاقد قدرت استدلال، تميز و داوري هستند و به زعم او، ريشه اين مشكل به دوران ابتدايي آنها باز مي گشت كه متأسفانه اين مهارت ها را نياموخته بودند.

موحدی افزود: پيش نياز تربيت تسهيل گر يا فراگير در فابك، دانستن و آموختن اصول و مباني فبك است. همانگونه كه فبك به تقويت مهارت فكري و شناختي كودكان و نوجوانان منجر مي شود، مهارت حل مسئله و مواجه با مسائل اخلاقي و درك و دريافت صحيح مفاهيم اخلاقي در فابك دنبال مي شود.

دبير گروه اخلاق كاربردی افزود: هدف اصلي فلسفه اخلاق براي كودكان، «ساده سازي و آموزش مفاهيم اخلاقي به شكل مصداقي و موردي با ابزار مختلف با توجه به رده سني كودكان» است تا آنها را در انتخاب صحيح و رسيدن به تصميم درست ياري كند.

در ادامه نشست بحث تعارض يا دوراهي هاي اخلاقي به صورت مصداقي مورد بررسي قرار گرفت و راهكار برخورد با دوراهي‏ها بر اساس هدف اصلي فابك، در سه گام، بررسي مسئله، تلاش براي حل مسئله و انتخاب و تصميم گيري، تشريح شد

نشست علمی "فلسفه اخلاق برای کودکان (چرا و چگونه)" روز چهارشنبه ۲۴ آبان ۹۶  ساعت ۱۰ الی ۱۲ در اتاق جلسات پژوهشکده اخلاق و روانشناسی اسلامی برگزار شد.