تاريخ انتشار: دوشنبه 1396/3/22
کد خبر: 59556

سى امين جشنواره بين المللى فيلم هاى كودكان و نوجوانان برگزار كرد؛ نشست تخصصى "خودمهارگرى و ابركودك؛ بازانديشى در سينماى كودك"

سومين نشست از سلسله نشست هاى تخصصى سى امين جشنواره فيلم هاى كودكان و نوجوانان با عنوان "خودمهارگرى و ابركودك؛ بازانديشى در سينماى كودك" عصر روز شنبه ٢٠ خرداد در خانه هنرمندان تهران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه قرآن و حدیث، به نقل از ستاد اطلاع رسانى سى امين جشنواره فيلم هاى كودكان و نوجوانان، سومين نشست از سلسله نشست هاى تخصصى سى امين دوره جشنواره فيلم هاى كودكان و نوجوانان با عنوان "خودمهارگرى و ابركودك؛ بازانديشى در سينماى كودك" عصر روز گذشته با حضور حجت الاسلام و المسلمين عباس پسنديده، رئیس پژوهشکده اخلاق و روان شناسی اسلامی پژوهشگاه قرآن و حدیث، هادى نائيجى فيلمنامه نويس و كارگردان، على اصغرى فيلمنامه نويس و محمدرضا مقدسيان مجرى و منتقد سينما در سالن اميرخانى خانه هنرمندان برگزار شد.

محمدرضا مقدسيان در ابتداى اين نشست به تبيين اهداف نشست پرداخت و ابراز اميدوارى كرد كه اين نشست ها با تداوم بتواند تاثيرات لازم را در زمينه هاى پژوهشى و دانشگاهى و همچنين ارتباط سينما و مراكز علمى و پژوهشى داشته باشد.

حجت الاسلام پسنديده در ابتداى بحث ضمن تبريك ولادت امام حسن مجتبى علیه السلام با اشاره به موضوع نشست، به تبيين خودمهارگرى و جايگاه آن در زندگى انسان ها و تاثيرات آن بر روى انسان و همچنين رابطه آن با سينما پرداخت و به چگونگى تقويت كودكان از طريق خودمهارگرى اشاره كرد.

وى با تشريح يك آزمايش روانكاوانه در يكى از دانشگاه هاى غرب به توصيف "توان انتظار كشيدنيا "خودمهار گرى" و تاثير آن در موفقيت افراد پرداخت و به آغاز فصول جديدى در حوزه تعليم و تربيت اشاره كرد و پيوند علم و پژوهش با هنر را از اركان اساسى موفقيت دانست و به مبناى علمى و دانشگاهى در نگارش فيلمنامه ها نيز اشاره كرد.

دکتر پسنديده در بخشى از صحبت هاى خود ضمن تاكيد بر اهميت خودتوانمندى، به تعاريف مختلف خودمهارگرى از نگاه انديشمندان كشورهاى ديگر پرداخت و به پيامدها و تاثيرات خودمهارگرى اشاره كرد و ضعف در خويشتن دارى و خودمهارگرى را يكى از عوامل اساسى بسيارى از آسيب هاى اجتماعى، اقتصادى و رفتارى دانست و تربيت صحيح فرزندان و كودكان را مهمترين نقطه پيشگيرى از اين آسيب ها دانست.

تبيين خودمهارگرى و ارتباط آن با مفهوم ابركودك در پیوند با مفهوم تقوا در ادیان الهی و تاثير آن در ارتقا و عمق بخشى و خودمهارگری و مطرح شدن اصطلاح و زبان روانشناسی همان مفهوم متعالی دین، بخش ديگرى از صحبت هاى حجت الاسلام و المسلمين پسنديده بود كه به خلق قهرمان و بازسازى آن براساس ويژگى هاى موجود در بحث خودمهارگرى در سينما نيز تاكيد كرد و توجه هنرمندان و سينماگران به اين تعاريف و مختصات آن براى نگارش فيلمنامه را ضرورى دانست. همچنين تاثير تقوا در پرورش ويژگى هاى لازم براى ابركودك بخش ديگرى از صحبت هاى حجت الاسلام والمسلمين پسنديده بود كه به خلق قهرمان و بازسازى آن براساس ويژگى هاى موجود در بحث خودمهارگرى در سينما نيز تاكيد كرد و توجه هنرمندان و سينماگران به اين تعاريف و مختصات آن براى نگارش فيلمنامه را ضرورى دانست.

هادى ناييجى نيز در اين نشست با اشاره به مباحثى كه از سوى حجت الاسلام و المسلمين پسنديده مطرح شد، به دو مساله دين و تاثير آن در بحث خودمهارگرى و همچنين اهميت اين مباحث در پرداخت شخصيت و خلق قهرمان در سينماى كودك اشاره كرد و وجود شخصيت هايى كه با توجه به تعاريف خودمهارگرى در سينما و در رابطه با مباحث روانشناسانه خلق شده باشند را ضعيف دانست.

وى با تاكيد بر اهميت شكل گيرى تقوا در دوران كودكى و همچنين نهادينه كردن خودمهارگرى در اين مقطع سنى، اين نشست ها و مباحث را براى فيلمنامه نويسان و هنرمندان سينما يك فرصت دانست تا بتوان براساس مباحث موجود به شخصيت هاى متفاوت و داستانهاى جديدى رسيد.

على اصغرى به جذابيت موضوع كودك و بحث خودمهارگرى اشاره كرد و كودكان را اصلى ترين مخاطبان فرآورده هاى تصويرى دانست و به تبيين چگونگى شكل گيرى يك شخصيت و دشوارى اين اتفاق پرداخت و بحث خودمهارگرى را نه تنها مختص سينماى كودك، بلكه موضوعى فراگير در بهره گيرى از آن براى خلق درام در سينماى اجتماعى دانست.

اصغرى با اشاره به فيلم سينمايى "نياز" به كارگردانى عليرضا داودنژاد بعنوان يكى از نمونه هاى خوبى كه مى توان مبحث خودمهارگرى را در آن ديد، به اهميت اين بحث و اثرگذارى آن در نگارش فيلمنامه هاى سينمايى پرداخت.

مقدسيان با تاكيد بر اهميت زيست با كودكان و در واقع تجربه پدر بودن و همچنين درك شرايط موجود براى رسيدن به خودمهارگرى و باور آن پرداخت و به شرايط و ابزار لازم براى نزديك شدن و درك اين مفهوم و سپس بكارگيرى آن در نگارش فيلمنامه هاى سينمايى پرداخت.

ناييجى با اشاره به ظرفيت هاى موجود در شرايط بازار سينماى كودك، به دو تقسيم بندى فيلم براى كودكان و درباره كودكان اشاره كرد و بازنمايى دشوار دوران كودكى از طريق فيلمسازان را يكى از معظلات آثار موجود دانست و پيدا كردن راه حل براى خلق شخصيت هاى كودك را ضرورتى اساسى در نگارش فيلمنامه دانست و به طرح سوالى درباره كسب خودمهارگرى پرداخت.

حجت الاسلام پسنديده ضمن ابراز خوشحالى از حضور در اين نشست، گفت : خودمهارگرى صرفا به معناى پرهيز و ترك رفتار نيست و در مواقعى حتى به مفهوم پيش رفتن و انجام دادن يك عمل است.

اين استاد حوزه و دانشگاه با نام بردن از كتاب "هوش اخلاقى" به هفت فضيلت اخلاقى در اين كتاب اشاره كرد و براساس آن به تبيين خويشتندارى و روش هاى موجود براى كسب اين فضيلت اخلاقى پرداخت و تاكيد كرد كه بايد هنرمندان و سينماگران به اين نكات توجه كنند.

پسنديده در بخش ديگرى از سخنان خود به اهميت تربيت خانواده و توجه به مسايل خودمهارگرى از دوران كودكى پرداخت و ابراز اميدوارى كرد فيلمسازان و هنرمندان از چهار رويكرد تجارى، اجتماعى، شخصى و رويكرد دينى به بحث سينما در اين حوزه بپردازند و با خاطره اى از امام صادق علیه السلام به بحث خود پايان داد.