««« مطالعه کتاب »»»
نام منبع : مدارک فقه أهل السنة علی نهج وسائل الشیعة إلی تحصیل مسائل الشریعة
پدید آورنده :
سایر پدیدآورندگان : محمود کریمیان و سیّد محمدحسن حکیم
تعداد جلد : جلد سوم
ناشر : انتشارات دارالحدیث
محل نشر : قم
تاریخ انتشار : 1395
نوبت چاپ : اول

 جلد سوم کتاب مدارک فقه أهل السنة علی نهج وسائل الشیعة إلی تحصیل مسائل الشریعة به زبان عربی منتشر شد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه قرآن و حدیث، جلد سوم کتاب مدارک فقه اهل السنة به همت پژوهشکده علوم و معارف حدیث و تألیف حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمدکاظم طباطبایی در پنج باب که شامل: «أبواب أعداد الفرائض ونوافلها وما يناسبها»، «أبواب المواقيت»، «أبواب القبلة»، «أبواب لباس المصلّي» و «أبواب أحكام الملابس ولو في غير الصلاة»  از مباحث اولیه کتاب الصلاة می باشد منتشر شده است.

مدارک فقه أهل السنة علی نهج وسائل الشیعة» کتابی است با موضوع حديث فقهی که به جمع آوری و تحقیق روایات اهل سنت و آثار صحابه، تابعین و فقهای آنها در دو قرن اول هجری می پردازد.

محور پژوهش در کتاب مدارک بر کتاب شریف «وسائل الشیعة إلی تحصیل مسائل الشریعة» است که در آن مجموعه روایات اماميه در تمامی فروع فقهی جمع آوری شده است.

 کتاب «مدارک فقه أهل السنة» در کنار کتاب «وسائل الشیعة» قرائن بیشماری را در اختیار فقهای شیعه قرار میدهد تا با بهرهگیری از آن، ظرافتهای حدیثی مکتب اهل بیت علیهم السلام و دقتهای فقهی موجود در روایات اهل بیت علیهم السلام در مقام استدلال فقهی روشنتر شود.

از نتایج علمی این پژوهش جامع میتوان به: دستیابی به فهم دقيق تر نسبت به احادیث و متون رسيده از اهل بيت عليهم السلام با التفات به روشن شدن فضای صدور روایات و فرهنگ رایج در زمان ائمه اطهار علیهم السلام اشاره نمود.

همچنين برخی شبهات کلامی علیه شیعه نيز که اکثر آنها پایه و اساس صحیحی نداشته و از آنها تنها به عنوان ابزاری در راستای اختلاف افکنی میان مسلمانان بهره برداری شده است، در ضمن اين پژوهش علمی برطرف می گردد.

دو جلد اول کتاب «مدارک فقه أهل السنة» به مباحث «کتاب الطهارة» از ابواب فقهی اختصاص يافت و جلد سوم آن به «کتاب الصلاة»؛ در حقيقت جلد سوم مدارک اولين بخش از «کتاب الصلاة» است که به تازگی منتشر شده است

جلد سوم کتاب «مدارک فقه أهل السنة علی نهج وسائل الشیعة إلی تحصیل مسائل الشریعة» تألیف حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمدکاظم طباطبایی و با همکاری آقای محمود کریمیان و سیّد محمدحسن حکیم به زبان عربی و در ۴۸۴ صفحه به نگارش درآمده است و در سال ۱۳۹۵با همکاری انتشارات دارالحدیث منتشر شده است.