««« مطالعه کتاب »»»
نام منبع : دروس في اختلاف الحدیث
پدید آورنده :
سایر پدیدآورندگان :
تعداد جلد : 1
ناشر : انتشارات دارالحدیث
محل نشر : قم
تاریخ انتشار : 1395
نوبت چاپ : اول

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه قرآن و حدیث، کتاب دروس في اختلاف الحدیث، تألیف حجت الاسلام و المسلمین حیدر مسجدی، به زبان عربی منتشر شد.

کسانی که با حديث سر و كار دارند، غالبا شاهد اختلاف میان برخي احادیث هستند. بهره ­برداري و استنباط از حديث متوقف بر اين است که اين اختلافات بر طرف شود، به همین دلیل در بسیاری از نوشته­ ها، رفع اختلاف و جمع میان احادیث مختلف را شاهد هستيم.

اما آنچه که مهم است اینست که علاج اين اختلاف ­ها به صورت روشمند و آموزشي ارائه نشده است. اين كتاب می کوشد كه مباحث اختلاف الحديث را به صورت روشمند ارائه دهد.

از آنجایی که غالب كاربران حديث با مشاهده اختلاف ميان احاديث به دنبال وجه جمع مي ­افتند، تلاش شده است تا اين روند اصلاح شود، چون كه ريشه­ اختلاف در بسياري از احاديث، اهل بيت علیهم السلام نيستند، بلكه عوامل ديگري از جمله عدم دقت در نقل متون برخی احادیث به دلیل تصحیف، تقطیع، ادراج و ...  و يا تطور معنايي برخی واژگان حديث وجود دارد، در نتيجه به دليل برداشت نادرست از متن حديث، اختلاف ميان احاديث رخ مي دهد، در حالي كه اگر درست برداشت مي شد اختلاف رخ نمي داد.

مطالب اين کتاب در شانزده درس تنظیم شده است و هر درس با «اهداف درس» آغاز و با «خلاصه درس» و ارائه تمرین پایان می یابد.

در بخش اول كتاب به كليات بحث مانند: بيان معناي اختلاف از ديدگاه لغوي و اصطلاحي و سپس نگاهي به اختلاف ميان عقلا اشاره شده است تا مقدار اختلاف در روايات روشن گردد.

 در ادامه، به تاريخچه مباحث اختلاف حديث می پردازد که نگاهي به مهم­ترين كتب اختلاف الحديث دارد. سپس رواياتي كه از اهل بيت علیهم السلام درباره اختلاف وارد شده، مورد توجه قرار گرفته است تا علل اختلاف احاديث را از نگاه اهل بيت علیهم السلام را بشناساند.

بخش دوم این كتاب نیز به مراحل رفع اختلاف الحديث همراه با ارائه نمونه هاي اشاره دارد.

کتاب دروس في اختلاف الحدیث، تألیف حجت الاسلام و المسلمین حیدر مسجدی، به زبان عربی، در قطع وزیری، در ۲۶۰ صفحه از سوی دانشگاه قرآن و حدیث به نگارش درآمده است و در سال ۱۳۹۵با همکاری انتشارات دارالحدیث منتشر شده است.