تاريخ انتشار: پنج شنبه 1395/2/30
کد خبر: 51143

آیت الله ری شهری: مجتهد پروری در حدیث، الزامی است.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه قرآن و حدیث، حضرت آیت الله محمدی ری شهری عصر دیروز در نخستین جشنواره حدیثی ثقه الاسلام کلینی که در مدرسه عالی دارالشفاء برگزار شد گفت: علم حدیث از علوم بسیار مهم در عرصه علوم اسلامی است.

حضرت آیت الله ری شهری افزود: در واقع باید گفت که حدیث شناسی مادر همه علوم اسلامی است و همین مساله باید ما را به فعالیت بیشتر در این زمینه ترغیب کند؛ زیرا علم حدیث پایه علوم دینی است و  می تواند مشکلات بسیاری برای برنامه ریزی علمی بر اساس اسلام حل کند.

رئیس پژوهشگاه قرآن و حدیث با ذکر این مطلب که حدیث میراث بزرگ پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و اهل بیت علیهم السلام است، گفت: حوزویان میراث دار این علوم معنوی و اسلامی به ویژه عرصه حدیث هستند، ولی متاسفانه هنوز این علم در حوزه جای خود را پیدا نکرده است.

وی اظهارکرد: در عرصه عقاید و روایات اخلاقی و سیاسی باید در حوزه مجتهد بپروریم؛ البته در این میان سخن ما آن نیست که فقه باید از بین برود، ولی نباید این مساله باعث شود که حدیث در حوزه مهجور بماند.

رئیس موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث گفت: این دغدغه حدیث پژوهی بعد از تبعید و زندان به قم آمدم در من ایجاد شد و در سال ۷۴ مرکر دارالحدیث با پیام رهبر انقلاب افتتاح شد و چند هفته بعد رهبر از دارالحدیث بازدید کردند و خیلی از روند این کار در حوزه خوشحال شدند و خوشبختانه این مسیر با همان شکل طی می شود.

رئیس دانشگاه قرآن و حدیث با اشاره به توجه نسبی در حوزه های علمیه نسبت به حدیث تصریح کرد: باید در زمینه حدیث و ابعاد مختلف حدیث به مجتهد پروری برسیم البته کاری که در حوزه در مورد حدیث شکل گرفته بسیار جای خوشحالی است، ولی باید برای آینده بهتر، بیشتر تلاش کرد.

تولیت آستاد حضرت عبدالعظیم الحسنی با ذکر این مطلب که در زمینه ترجمه حدیث به فارسی و انگلیسی مشکل داریم، بیان کرد: باید به  ترجمه های ویژه جایزه ویژه داده شود و این نقص با چنین روش هایی برطرف شود.

حضرت آیت الله ری شهری در پایان سخنان خود تأکید کرد: انجمن حدیث باید در این دو زمینه تلاش کند و کوشش نماید تا احادیث صحیح ترجمه شود تا بتوانیم به جهان منتقل کنیم، زیرا امروز دنیا نیازمند این چنین دریافتی از مفاهیم حدیثی است که باید به شکل مطلوبی این مبانی ارزشمند را به دنیا ارایه کنیم.