تاريخ انتشار: پنج شنبه 1395/2/30
کد خبر: 51142

آیت الله حسینی بوشهری: آیت الله ری شهری علامه مجلسی و کلینی زمان ماست.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه قرآن و حدیث، مدیر حوزه های علمیه کشور بر لزوم توسعه حدیث پژوهی در حوزه تاکید کرد و گفت: حدیث شناسی و فعالیت در این عرصه تکلیف است و در حال حاضر فضای حوزوی فضای بازگشت به حدیث است که جای بسی خوشحالی است که البته نباید در یک سطح متوقف شویم و باید با همین روحیه برای توسعه مبانی حدیثی حرکت کنیم

آیت الله حسینی بوشهری عصر دیروز در نخستین جشنواره حدیثی ثقه الاسلام کلینی که در مدرسه عالی دارالشفاء برگزار شد با تجلیل از شخصیت آیت الله ری شهری گفت: ایشان علامه مجلسی و کلینی زمان ماست.

وی افزود: حدیث دومین سند بعد از دین و بهترین منبع برای اسلام شناسی  و میراث ماندگار معصومین علیهم السلام است و به همین خاطر  باید این مبانی که کلام ناب حضرات معصومین علیهم السلام است به وسیله علما برای مردم بیان شود تا چهره جامعه به سوی نقطه ای حرکت کند که اهل بیت علیهم السلام از ما می خواهند.

مدیر حوزه های علمیه با تجلیل از فعالیت های عالمان دین در زمینه بیان احادیث و ثبت و ضبط و انتقال این احادیث به نسل های مختلف گفت: اگر کار بزرگان نبود دست ما از احادیث خالی بود؛ امروزه نیز باید فعالیت هایی چون معجم و کتب حدیث نویسی و مسند نویسی توسعه یابد، زیرا این فعالیت ها، سرمایه عظیمی برای ما است.

وی اظهار داشت: ایجاد بانک های اطلاعات حدیث نویسی و رشته های مانند رجال فقه الحدیث و قریب الحدیث کارهایی خوبی بود که در حوزه صورت گرفته است؛ امروزه طلاب باید در این عرصه ها دست به پژوهش های مفهومی و قوی بزنند، زیرا بدنه حوزه امروز حامی این جریان است.

ایشان در ادامه افزود: علمای ما از این فعالیت ها حمایت هایی قاطعی دارند، ولی متاسفانه گره هایی هم وجود دارد، موسسه دارالحدیث مرکز مهمی برای تربیت محدثین است، ولی متاسفانه گره و مشکلاتی در این عرصه وجود دارد که باید گره ها را باز کرد تا این گنجینه های ناب برای مردم به خوبی بیان شود.

مدیر حوزه های علمیه تأکید کرد: یکی از مهمترین فعالیت هایی که باید در عرصه حدیث پژوهی انجام شود، تلاش در جهت فهم بهتر احادیث در مسیر حل مشکلات امروز و پاسخ به شبهاتی است که در این زمینه مطرح شده است.

وی گفت: علوم و فقه الحدیث و رجال را مدون و احادیث مجعول را باید شناسایی کرد و بهترین ها را گلچین کرد و با تنظیم دقیق به جامعه ارایه کرد؛ احادیث متعارضی در این زمینه وجود دارد که باید این احادیث شناسایی و راه های بررسی آن بیان شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: باید در رابطه با احادیث اخلاقی دقت ها بیشتر شود و مانند فقه به آن نگاه کنیم و همچنانکه به فقه بها و اهمیت می دهیم به این اخلاق حدیثی هم باید جایگاه بدهیم.

مدیر حوزه های علمیه ابراز داشت: در جریان حدیث پژوهی باید توجه خاصی به مساله نقد کتاب های حدیثی داشته باشیم؛ هدف شیخ کلینی تنها جمع کردن احادیث بود ولی الان رسالت حوزویان با وجود امکانات، فراتر رفته و باید کار بیشتر در این رابطه صورت گیرد.

وی با ذکر این مطلب که ثقه الاسلام کلینی شخصیت برجسته و مورد اعتماد مردم بود که در عصر امام صادق علیه السلام متولد شد، خاطرنشان کرد: ایشان همیشه برای ترویج مبانی دینی تلاش می کردند و امانتدار و حافظ سخنان اهل بیت علیهم السلام بود.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: ثقه الاسلام کلینی او از پیشوایان و تجدید کننده مذهب شیعه و دارای کتب متعدد رجالی و حدیثی معتبر و ماندگار کافی است و حدود ۱۶ هزار حدیث در مورد فروع و اصول کافی جمع آوری کرده وبرای جمع آوری آن ۲۰ سال زحمت کشید که قطعا حق بزرگی بر همه شیعیان دارد.

وی با اشاره به تلاش های علمی ثقه الاسلام کلینی در زمینه جمع آوری و تدویم کتب عقلی و حدیثی گفت: ایشان  در جهل و فضل و حجیت قول معصومین در اخلاق مباحث با ارزشی ارائه داد و مردم را از جهالت بیرون آورد.

آیت الله حسینی بوشهری گفت: طلاب امروز رسالت سنگینی در زمینه پژوهش و تبیین مبانی حدیثی دارند، زیرا امروزه همه امکانات برای فراگیری و پژوهش و نشر مبانی حدیثی وجود دارد و در دسترس همگان قرار دارد.

ایشان در پایان تأکید کرد: حدیث شناسی و فعالیت در این عرصه تکلیف است و در حال حاضر فضای حوزوی فضای بازگشت به حدیث است که جای بسی خوشحالی است که البته نباید در یک سطح متوقف شویم و باید با همین روحیه برای توسعه مبانی حدیثی حرکت کنیم.