تاريخ انتشار: شنبه 1394/9/28
کد خبر: 47545

کلید پیشرفت در تولید علم و کلید تولید علم در پژوهش های علمی است

به گزارش پژوهشگاه قرآن و حدیث، حضرت آیت الله ری شهری در مراسم هفته پژوهش خواستار انجام پژوهش های بنیادی، راهبردی و کاربردی در عرصه قرآن و حدیث برای مجموعه بزرگ دارالحدیث، کشور و نیز در سطح بین المللی شد.

همزمان با روز پژوهش چهارشنبه ۲۵ آذر ۹۴، با برگزاری سومین جشنواره پژوهشی پژوهشگاه قرآن و حدیث و ششمین همایش حدیث پژوهش دانشگاه قرآن و حدیث، از برترین پژوهشگران پژوهشگاه و نیز نفرات برتر همایش حدیث پژوهش تجلیل شد.

حضرت آیت الله ری شهری به عنوان سخنران ویژه این مراسم، با گرامیداشت روز پژوهش گفت: بزرگداشت هفته پژوهش کار بسیار شایسته ای است مشروط بر اینکه زمینه ساز معرفی و حمایت از پژوهشگران برتر و پژوهش های برتر باشد و صرفا با شعار و نصیحت و امثال آن برگزار نشود.

رئیس پژوهشگاه قرآن و حدیث با استناد به روایتی از حضرت علی علیه السلام افزود: گستره عمق معارف قرآن بسیار وسیع  و در قرآن علم اولین و آخرین آمده است و طبق آنچه در روایت به آن تصریح شده، در قرآن برای هیج گوینده ای جای هیچ سخن تازه، باقی نمانده است و باید برای پژوهش در قرآن به سراغ روایات اهل بیت علیهم السلام به عنوان مفسران حقیقی کلام خدا برویم.

ایشان با بیان این مطلب که لوازم بهره برداری از قرآن، مراجعه به روایات اهل بیت علیهم السلام است گفت: پژوهشگاه و دانشگاه قرآن و حدیث محل اصلی انجام پژوهش های قرآنی است.

رئیس دانشگاه قرآن و حدیث با اشاره به سخنان رهبرمعظم انقلاب در خصوص پژوهش های علمی افزود: کلید پیشرفت در همه زمینه ها، تولید علم و کلید تولید علم، پژوهش علمی است.

رئیس موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث با توصیه و تأکید به اساتید پژوهشگاه و دانشگاه گفت: باید بطور مداوم عملکرد علمی و پژوهشی خود را مورد ارزیابی و نقد قرار دهیم و بگذاریم اگر تعریفی وجود دارد دیگران آن را انجام دهند.

آیت الله محمدی ری شهری گفت: اگرچه تاکنون اقدامات ارزنده و خوبی در عرصه قرآن و حدیث در  پژوهشگاه و دانشگاه قرآن و حدیث صورت گرفته اما آنچنانکه باید از نظر من رضایت بخش نیست و همیشه باید برای کسب موفقیت های بیشتر تلاش کنیم.

رئیس پژوهشگاه قرآن و حدیث گفت: در سال آینده می بایست بجای موعظه و سخنرانی صرف در هفته پژوهش از اقدامات پژوهشی ارزیابی داشته باشیم و موفقیت های ایجاد شده در عرصه پژوهش های بنیادی، کاربردی و راهبردی را معرفی کنیم.

ایشان همچنین از اساتید و پژوهشگران دانشگاه و پژوهشگاه قرآن و حدیث خواست تا موضوعات مهم و ارزشمند در عرصه های کاربردی را برای مجموعه بزرگ دارالحدیث، مورد نیاز کشور و نیز بین المللی را برای هدایت و راهنمایی پژوهشگران و طرح در پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکتری احصاء نمایند.

لازم به ذکر است در پایان این مراسم از پنج نفر از پژوهشگران برتر پژوهشگاه قرآن و حدیث با اهداء لوح تقدیر و جوایزی تقدیر بعمل آمد.