تاريخ انتشار: سه شنبه 1394/6/3
کد خبر: 44676

نشست علمی "نقد و بررسی کتاب التاریخ السری للامامة" برگزار شد

به گزارش پژوهشگاه قرآن و حدیث نشست علمی نقد و بررسی کتاب "التاریخ السری للامامة " با حضور نویسنده کتاب دکتر جعفر المهاجر در پژوهشگاه قرآن و حدیث برگزار شد.

نشست علمی نقد و بررسی کتاب التاریخ السری للامامة از سوی پژوهشکده کلام اهل بیت علیهم، روز سه شنبه سوم  شهریور، با حضور اساتید، پژوهشگران، طلاب، دانشجویان و با سخنرانی نویسنده کتاب، حجت السلام و المسلمین دکتر الشیخ محمد جعفر المهاجر العاملی برگزار شد.

دکتر المهاجر یکی از عالمان برجسته دینی در کشور لبنان و پژوهشگر حوزه تاریخ تشیع می باشد که از ایشان بیش از بیست اثر منتشر شده، که غالباً در حوزه تراجم، تاریخ تشیع و تاریخ جبل عامل است.

ایشان در ابتدای این نشست، درباره کتاب التاریخ السری للامامه گفت:ما یک ضعف جدی در تحلیل سیره اهل بیت علیهم السلام داشته ایم و هنوز هم نتوانسته ایم آن را پر کنیم.

در واقع تنها پنج شخصیت است که سیره ما را شکل داده است و مهم ترین آنها شیخ مفید است که او هم مورخ نیست، هر چند او یک تاریخ معقول را ارائه می­کند.

وی افزود: آنچه در این کتاب عرضه شده است ترکیب و کنار هم نهادن اطلاعات موجود در یک سیاق واقعی است. همه مباحث از  سقیفه و ارتداد قریش آغاز شد که به صورت کاملاً برنامه ریزی شده سلطه را از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در دست گرفتند.

دکتر المهاجر در ادامه اظهار داشت: ائمه اطهار علیهم السلام از امام علی علیه السلام تا امام زین العابدین علیه السلام در فضای فشار و محدودیت، به دنبال حفظ دستاوردهای نبی اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و انتخاب بد از بین بدترها بودند.اما از زمان امام باقر علیه السلام، ایشان تلاش کردند که ابتکار عمل را از خط خلافت گرفته و در تکوین و شکل دهی عقل مسلمانان نقش جدی بر عهده گیرند.

ایشان افزود: حرکت امام باقر علیه السلام منحصر در عرصه عقلانیت مسلمانان نبود، بلکه یک مدیریت و سازماندهی پنهان را در بین یاران خود شکل دادند. این حرکت همان است که امروزه به آن «دوست پنهان»  یا «الدولة العمیقه» می نامند.

وی  در تبیین موضوع کتاب گفت: آگاهی معرفتی یا ایدئولوژیک را امام باقر و امام صادق علیهما السلام بر عهده داشتند، اما موضوع کتاب ما همان سازماندهی سرّی است که در تاریخ ائمه وجوهی دارد که یکی از آن، نظام وکلاء است.

ایشان در ادامه افزود: نظام وکلاء از زمان امام صادق علیه السلام شروع شد. طبق اسناد، هفتاد نفر به عنوان وکیل با آن حضرت همکاری داشتند. تفکر وکالت نشان می­دهد که امام علیه السلام نقشه و برنامه ای دارد که باید توسط یک شبکه انسانی انجام پذیرد.و روشن است که هر سازماندهی، نیازمند اموال و حمایت مالی است و دائماً می­بینیم آن حضرت به وکیل­های خود مبالغ معینی از اموال توزیع می­کند.

دکتر المهاجر در توضیح نام های اصحاب پنهان اظهار داشت:این که والی مدینه از معلی بن خنیس، فهرست اصحاب امام صادق علیه السلام را می خواهد که البته منظور شخصیت های پنهانی است و یا ابن ابی عمیر در زندان مورد فشار هارون الرشید قرار می­گیرد تا اسامی سازمان شیعه را فاش کند و در نهایت، امام موسی کاظم علیه السلام را زندان می فرستد.

ایشان افزود: اما دوره­ی امامت امام هادی علیه السلام بهترین نشانه برای ادعای ماست. ما امام هادی علیه السلام را قهرمان این میدان می­دانیم و این نکته مرهون زمان طولانی امامت ایشان و شجاعت و قدرت فوق العاده ایشان در سازماندهی شیعیان بود.

وی در پایان سخنان خود گفت: البته مأمون در بین خلفا از همه زیرکانه­تر و دقیق تر عمل کرد و با اعتراف به غدیر و بازگرداندن فدک می­خواست شیعه را راضی کند ولی امام رضا علیه السلام نشان داد که حقیقت چگونه است و سپس توسط امام هادی علیه السلام این حرکت تکمیل شد.

در پایان این جلسه، حجت الاسلام و المسلمین دکتر المهاجر، به سؤالات حاضران در جلسه پاسخ دادند.