««« مطالعه کتاب »»»
نام منبع :
پدید آورنده :
سایر پدیدآورندگان :
تعداد جلد :
ناشر :
محل نشر :
تاریخ انتشار :
نوبت چاپ :

این کتاب با بهره‌گیری از مجموعه‌ای از آیات و احادیث، در دو بخش اصلی بهشت و دوزخ در ۲ جلد انتشار پیدا کرد.

به منظور همگانی‌تر کردن معارف قرآن و حدیث و در ادامه انتشار گزیده‌هایی از این معارف درباره مقاطع مختلف زندگی اکنون گزیده‌ای از بخش اول کتاب یاد شده با نام زندگی بهشتیان و گزیده دیگری از بخش دوم آن با نام زندگی دوزخیان در قالب دو کتاب همراه در اختیار همگان قرار می‌‌گیرد.

بهشت و دوزخ از بنیادی‌ترین مسائل در حوزه معارف مرتبط با جهان‌شناسی و انسان‌شناسی است، از نگاه قرآن، هدف نهایی آفرینش انسان و جهان، بازگشت به خداوند متعال است و اگر این هدف نباشد، نه تنها آفرینش انسان، بلکه آفرینش جهان، باطل و بیهوده است.

 

بر پایه آموزه‌های اسلامی، مقصود از بازگشت به خداوند، رستاخیز انسان و حضور وی در صحنه قیامت و دیدن نتایج کارهای خود و به تعبیر دقیق‌تر مشاهده کارهای تجسم پیدا کرده است.

 

این رویارویی با نتیجه اعمال به یکی از دو شکل جلوه‌گر می‌شود یا آنچه از انسان صادر شده، با حکمت آفرینش همسو است همسویی که در قالب شناخت آفریدگار جهان و ایمان با او و اخلاق و رفتار شایسته بروز می‌کند که در این صورت بهشت در انتظار اوست و در رویکرد دوم انسان بی‌اعتنا به حکمت آفرینش بوده و همه ظرفیت‌های رشد و تکامل خود را نادیده می‌گیرد که در این صورت دوزخ جایگاه اوست.