««« مطالعه کتاب »»»
نام منبع :
پدید آورنده :
سایر پدیدآورندگان :
تعداد جلد :
ناشر :
محل نشر :
تاریخ انتشار :
نوبت چاپ :

به گزارش پژوهشگاه قرآن و حدیث، کتاب شکوفه های زندگی تألیف حضرت آیت الله ری شهری، از سوی پژوهشکده علوم و معارف حدیث منتشر شد.

فرزند شايسته، خواسته طبيعى و فطرى همه انسان‏ هاست. تمامى پدران و مادران، آرزومند داشتن فرزندانى سالم و صالح ‏اند؛ فرزندانى كه روشنى ‏بخشِ ديده و شادى ‏بخش جان آن ها باشند. امّا همّت پرورش ‏يافتگانِ مكتب قرآن، از اين خواست طبيعى، فراتر است. آن ها نه تنها خواهان فرزندانى برومندند، بلكه مى ‏خواهند اين فرزندان در كنار خانواده، پيشوا و سرمشقِ انسان‏ هاى شايسته شوند. آنان ، در مقام نيايش به خداى مهربان چنين مى‏ گويند:

«رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَ جِنَا وَذُرِّيَّـتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَ اجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَامًا.

پروردگارا! به ما از همسران و فرزندانمان ، آن ده كه مايه روشنى چشمان ما باشد، و ما را پيشواىِ پرهيزگاران گردان».

به راستى چگونه مى ‏توان به اين آرزوى بلند، دست يافت و زمينه اجابت اين دعا را در مورد فرزندان فراهم ساخت؟

تربيت نسلى شايسته

خانواده، بستر پيدايش و نشو و نماى فرزند است و تأثيرى بى ‏نظير در شكل‏ دهى شخصيت آنان دارد؛ ليكن اين تأثيرگذارى، در صورتى سازنده و مثبت خواهد بود كه افزون بر برخى زمينه ‏ها و عوامل ديگر، خانواده نسبت به موضوع فرزندآورى، ارزش فرزند و نيز ضرورت تربيت او از آگاهى ‏هاى لازم برخوردار، و براى فراهم آوردن شرايط مناسب به منظور پرورش نسلى كارآمد، دغدغه جدّى داشته باشد. اين دغدغه و حساسيت نه از بدو تولّد فرزند ، بلكه بايد در مراحل پيشين آن مانند: انتخاب همسر مناسب، توجّه به زمينه ‏هاى ژنتيك و چگونگى انعقاد نطفه بروز كند و پس از تولّد فرزند، در قالب رعايت حقوقى كه وى بر والدين خود دارد، به كامل‏ترين شكلى جلوه ‏گر شود؛ موضوعاتى كه هر يك از آن ها به صورت گسترده در آيات و روايات اسلامى مورد گفتگو قرار گرفته و در منابع اسلامى رهنمودهاى ارزنده‏اى درباره آنها وجود دارد.

فرزندآورى و ازدياد نسل

توليد مثل وظيفه ‏اى است كه نظام آفرينش براى بقاى نسل بشر بر عهده او نهاده است. افزون بر آن، فرزندخواهى يك تمايل فطرى است. در اين ميان، اسلام و پيشوايان دينى بر انجام آن وظيفه تأكيد و بر اين تمايل، صحّه نهاده و مسلمانان را به فرزندآورى تشويق كرده‏ اند. پر واضح است كه ترغيب دين به ازدياد نسل را بايد در كنار ديگر آموزه‏ هاى آن ديد. آموزه ‏هايى مانند تأمين نيازمندى ‏هاى مالى خانواده، ضرورت آموزش و تربيت فرزندان و فراهم آوردن كانونى پر از مهر و محبّت و آسايش، اينها هم مسئوليت‏ هايى سنگين و گاه طاقت فرساست، امّا دشوارى آنها، به هيچ روى نبايد ما را به سوى كاهش بى رويّه جمعيّت بكشاند. بايد بدانيم كه كنترل نسنجيده بارورى، جامعه را پير و ناتوان كرده و كشور را آسيب‏پذير مى ‏كند، توان و اقتدار ملى را با خطر مواجه كرده و دشمنان را به طمع مى ‏اندازد.

به دنبال اعمال چند دهه سياست ‏هاى كنترل جمعيت، پيش از پيروزى انقلاب و پس از آن در ايران، در ساليان اخير رهبر معظم انقلاب حضرت آيه اللّه‏ خامنه ‏اى مكرراً مردم و مسئولان را نسبت به عواقب زيان ‏بار اين سياست‏ ها واقف ساخته و فرموده‏ اند: «مسئله نماى جوان براى كشور يك مسئله اساسى، مهم و تعيين ‏كننده است و كشورهايى كه در دنيا دچار پيرى جمعيت شده ‏اند به دشوارى، راه علاجى براى مشكلات ناشى از آن يافته‏ اند كه لازم است براى حل اين مشكل در كشور، كار علمى، عميق و اساسى صورت پذيرد».

شايسته است خانواده ‏هاى مسلمان و بويژه جوانان امروز، با توكل به عنايات الهى و وعده فضل بى ‏مانند خداى سبحان، هماهنگ با منويات رهبرى و نيازهاى فرداى ايران اسلامى، به تأمين جمعيت مناسب كشور توجه لازم را مبذول دارند.

کتاب شكوفه ‏هاى زندگى

به منظور دسترسى بيشتر علاقه ‏مندان به آموزه ‏هاى نورانى اسلام در حوزه تربيت كودك، در سال ۱۳۸۴ كتابى با عنوان حكمت‏نامه كودك كه در برگيرنده مجموعه ‏اى از آيات و احاديث، در قالبى نظام‏ مند بود ـ به خوانندگان گرامى تقديم شد.

اين كتاب كه با همكارىِ پژوهشگران «پژوهشكده علوم و معارف حديث» تأليف شد، توانست در گستره وسيعى، نظر معارف‏ جويان و خانواده ‏هاى محترم را به خود جلب كند.

با توجه به استقبال خوانندگان، گزيده کتاب حکمت نامه کودک به صورت كتابِ همراه در اختيار علاقه ‏مندان قرار گرفت.

کتاب شکوفه های زندگی در ۹۲ صفحه و در قطع پالتویی، جلد شومیز به همکاری سازمان چاپ و نشر دارالحدیث چاپ و روانه بازار نشر شد.