««« مطالعه کتاب »»»
نام منبع : فرهنگ نامه زیارت عتبات بر پایه منابع معتبر
پدید آورنده :
سایر پدیدآورندگان : جمعی از پژوهشگران
تعداد جلد : 1
ناشر : انتشارات دارالحدیث
محل نشر : قم
تاریخ انتشار : 1393
نوبت چاپ : اول

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه قرآن و حدیث، کتاب فرهنگ نامه زیارت عتبات بر پایه منابع معتبر، تألیف حضرت آیت الله ری شهری و جمعی از پژوهشگران گروه سیره نگاری پژوهشکده علوم و معارف حدیث منتشر شد.

تاکنون کتاب‌های مفید و ارزنده ای درباره زیارت عتبات و بهره گیری از این انوار مقدس نگارش یافته اند؛ اما «فرهنگ نامه زیارت عتبات» تالیف حضرت آیت الله محمدی ری شهری و جمعی از پژوهشگران، تلاشی است نو که با نظمی‌ نوین، رهنمودهای اهل بیت علیهم السلام را در جهت فرهنگ سازی زیارت آستان‌ های خاندان رسالت تقدیم علاقه مندان می‌ کند. ویژگی‌های این کتاب عبارت اند از:

جامعیت نسبی: در این کتاب تلاش شده است آنچه مورد نیاز زائران است از منابع قابل استناد گزینش و ارائه شود.

آداب و آفات زیارت: در این مجموعه ضمن بیان آداب و آفات زیارت، اعمالی که به روایات معصومان علیهم السلام مستند نیستند به زائران شناسانده شده اند.

معرفی اماکن متبرکه: برای آشنایی زائران توضیحاتی درباره مساجد معروف، قبور منسوب به شماری از پیامبران، علما و صلحا و همچنین مشاهیر مدفون در نجف، کوفه، کربلا، کاظمین و سامرا به صورت اجمالی ارائه می‌شود.

زندگی نامه مشاهیر: از شخصیت‌های مدفون در جوار آستان‌های مقدس عراق، زندگی نامه ی کوتاهی منتشر شده است.

نقشه‌ های کاربردی: دیگر ویژگی این فرهنگ نامه هشت نقشه در پایان کتاب است که در آن‌ها حرم مطهر امامان و اماکن و مزار شخصیت‌های مدفون در آن‌ها، مسجد کوفه و سهله و اماکن و مقام‌های آن‌ها و منطقه مرکزی شعر نجف و کربلا جانمایی شده است.

 «فرهنگ نامه زیارت عتبات» در شش فصل تهیه و تدوین شده است که به ترتیب عبارتند از: فصل اول: نجف، فصل دوم: کوفه، فصل سوم: کربلا، فصل چهارم: بغداد (کاظمین)، فصل پنجم: سامرا و فصل ششم که در آن برخی از سوره‌ها، نمازها، زیارت‌ها، و دعاهای مورد نیاز زائران گرد آمده است.

لازم به ذکر است که این کتاب در سال ۱۳۹۳ از سوی پژوهشکده علوم و معارف حدیث و با همکاری انتشارات دارالحدیث در ۵۳۵ صفحه با قطع وزیری منتشر شده است.