تاريخ انتشار: یکشنبه 1393/9/9
کد خبر: 37124

نشست علمی «الزام اخلاقی و مراتب آن» برگزار شد

در نخستین نشست از سلسله نشست های علمی «اخلاق پژوهی» که به همت گروه اخلاق نظری پژوهشکده اخلاق و روان‌شناسی اسلامی در محل پژوهشگاه قرآن و حدیث برگزار شد، حجة الاسلام والمسلمین دکتر احمد دیلمی به ارائه بحث پرداخت.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه قرآن و حدیث، رییس مرکز پژوهشی حقوق اسلامی دانشگاه قم، به بررسی و تحلیل الزام اخلاقی و مراتب آن از منظر فیلسوفان اخلاق غرب و اسلامی و نیز تطبیق آن با برخی دیدگاههای فقهی و حقوقی پرداخت.

سرفصل های ارائه شده توسط حجة الاسلام دیلمی بدین شرح است:

بیان اهمیت و جایگاه بحث الزام و مفاهیم مرتبط با آن؛

تفاوت میان الزام و التزام یا تعهد؛

تفاوت میان الزام و مسئولیت؛

مفهوم شناسی الزام اخلاقی و تعابیر مترادف و مقابل آن؛

رویکردهای مختلف در تعریف‌پذیری الزام و مفاهیم الزامی؛

ضرورت وجود الزام در جملات اخلاقی؛

مراتب الزام اخلاقی از دو جهتِ فاعل فعل و خود فعل؛

در پایان، حجة الاسلام کمال‌عزت دبیر علمی این نشست ، پرسشهای شرکت کنندگان را مطرح کرد و دکتر دیلمی به پرسش های حاضران پاسخ گفت.

گفتنی است، در ابتدای این نشست، حجة الاسلام دکتر عباس پسندیده رئیس پژوهشکده اخلاق و روان‌شناسی اسلامی، به معرفی سخنران جلسه پرداخت و گفت: حجت الاسلام دکتر احمد دیلمی دانشیار گروه حقوق خصوصی دانشکده حقوق و رییس مرکز پژوهشی حقوق اسلامی دانشگاه قم، استاد حقوقی است که در فلسفه و اخلاق نیز صاحب نظر است و نویسندگی را در کنار تدریس دنبال می‌کند و آثار برجسته ای همچون «بایسته‌های تفسیر قوانین»؛ «حسن نیت در مسولیت مدنی»، «مرور زمان» و «طبیعت و حکمت»؛ «اخلاق اسلامی» و «مبانی حقوقی ـ کلامی نظام سیاسی در اسلام» به عنوان کتب منتخب همایش کتاب برگزیده حوزه علمیه قم و همینطور تألیف کتب «اخلاق اسلامی زنان» و «نظام حقوقی اسلام» و مقالات بسیاری را در کارنامه خود دارد.

لازم به ذکر است، رئیس محترم پژوهشکده اخلاق و روان‌شناسی اسلامی، حجة الاسلام والمسلمین دکتر عباس پسندیده، مدیر گروه اخلاق نظری و مشاور عالی ریاست مؤسسه دارالحدیث، حجة الاسلام والمسلمین دکتر هادی صادقی، معاون فرهنگی دانشگاه قرآن و حدیث، حجة الاسلام والمسلمین هادی کمال‌عزت و تعدادی از پژوهشگران و دانشجویان پژوهشگاه و دانشگاه قرآن و حدیث نیز از دیگر شرکت کنندگان در این نشست علمی بودند.

نشست علمی «اخلاق پژوهی» به همت گروه اخلاق نظری پژوهشکده اخلاق و روان‌شناسی اسلامی پژوهشگاه قرآن و حدیث و گروه اخلاق دانشگاه قرآن و حدیث برگزار ‌شد.

به زودی متن کامل نشست در پایگاه اطلاع رسانی دارالحدیث منتشر می شود.