تاريخ انتشار: چهارشنبه 1393/4/25
کد خبر: 32126

همایش سالانه پژوهشگاه قرآن و حدیث برگزار شد

آیت الله ری شهری در همایش سالانه پژوهشگاه، دانشگاه و موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث، که همزمان با میلاد امام حسن مجتبی (ع) برگزار شد، با تشکر و قدردانی از زحمات همه همکاران این مجموعه، شناسایی خلاءها و نوآوری را دو نکته مهم از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اخیر اساتید، پژوهشگران و کارکنان پژوهشگاه، دانشگاه و مؤسسه با ایشان دانست و رسیدن به نقطه‌ی خودکفایی در همه‌ی زمینه‌ها را مسیر کلی و اصلی حرکت این مجموعه معرفی کرد.

آیت الله محمدی ری شهری در این مراسم با اشاره به دیدار اخیر اساتید، پژوهشگران و کارکنان پژوهشگاه، دانشگاه و مؤسسه با مقام معظم رهبری گفت: جای شکرگزاری دارد که گزارش اقدامات صورت گرفته در آن جلسه، موجب خوشحالی رهبرمعظم انقلاب شد و ایشان با مرور کوتاه بر گزارش ها، نقطه قوت این مجموعه را توجه به خلاء ها برشمردند و از این رو باید در جهت تقویت این نقطه قوت برنامه ریزی و تلاش کنیم.

رئیس پژوهشگاه قرآن و حدیث در ادامه افزود: برنامه ریزی و پرداختن به خلاء های پژوهشی و آموزشی و گرایش به سمت نوآوری ها، باید در راس سیاست های کاری پژوهشگاه و دانشگاه قرآن و حدیث قرار گیرد.

وی گفت: در همه قسمت ها می بایست به خلاهائی که در حوزه کاری آنها وجود دارد، توجه و در خصوص آن برنامه ریزی شود و در انتخاب و تعیین رشته ها، خلاهای جامعه پر شود.

آیت الله محمدی ری شهری بیان کرد: دیدار با مقام معظم رهبری و رهنمودهای ایشان به نقطه عطفی در تاریخ این مجموعه مبدل شده است و بعد از این دیدار، فرصت خوبی برای تشدید فعالیت ها پدید آمده و از این رو، باید برنامه ریزی کنیم و نهایت بهره برداری را از این نقطه عطف و دیدار تاریخی داشته باشیم.

رئیس پژوهشگاه قرآن و حدیث ابراز داشت: از جمله مهمترین نکات و فرمایشات مقام معظم رهبری مسئله نوآوری هاست که ایشان روی این مسئله و نوآوری های قابل توجه مجموعه تاکید داشتند و ما نیز می بایست این نکته را تقویت کنیم و در همه بخش ها اعم از پژوهشگاه، دانشگاه و مؤسسه، برای پرداختن به نوآوری در کارها، برنامه ریزی داشته باشیم.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی در ادامه افزود: همچنین باید سیاست خودکفایی را نیز در دستور کار مجموعه قرار دهیم، زیرا اگر این مجموعه بخواهد کارش تدوام یافته و گسترش پیدا کند راهی جز این ندارد که به سمت خودکفائی برود، زیرا در این حالت است که خواهد توانست، روی پای خود بایستد و بدون تکیه بر درآمدهای دیگر استمرار داشته باشد.
ایشان در این مراسم، ضمن تبریک ایام ولادت پر برکت حضرت امام مجتبی علیه السلام گفت: از خداوند متعال مسئلت داریم به برکت این مولود عزیز عبادات و طاعات ما را بپذیرد و مشکلات امت اسلام و خصوصا مردم مظلوم فلسطین را حل نماید.

وی در آغاز این مراسم گفت: من در این جلسه نورانی دو تشکر باید داشته باشم، یکی تشکر از همه همکاران عزیز است که کارها، به برکت تلاش آنان صورت گرفته است و لازم است از همه ایشان سپاسگزاری کنم و اما تشکر دیگر، تشکر همه ما از خداوند منان است که همه ما باید شاکر خدای مهربان باشیم که کار ما و اشتغال ما را خدمت به قرآن و حدیث قرار داد.

رئیس پژوهشگاه قرآن و حدیث با مهم شمردن همه کارها و مسئولیت ها گفت: خیلی ها مسئولیت دارند ولی موهبت بزرگی به انسان است اینکه، شغل او خدمت به کتاب خدا و احادیث نورانی اهلبیت علیهم السلام باشد که بنده فکر نمی کنم کاری مهمتر از این باشد و باید از خدای متعال بخواهیم که به همه ما اخلاصی عنایت کند که از این شغل پربرکت نهایت بهره وری را داشته باشیم.
ایشان با استناد به روایتی از حضرت امام زین العابدین علیه السلام اظهار داشت: در بخشی از دعای نقل شده از ایشان آمده است: شایسته نیست برای فردی که از نعمتی برخوردار است و آن نعمت را تصادفی بداند بلکه باید همه ما، نعمت ها را لطف و عنایت خدای متعال بدانیم و در شکر فردی آن نعمت، باید این نکته را مدنظر قرار دهیم که بجز او به کس دیگری دل نبسته و به غیر او مشغول نباشیم.

وی گفت: حضرت امام سجاد علیه السلام در یکی از دعاهای خود، خدای متـعال را اینگونه خطاب می کند که  «تو کسی هستی که عوض همه چیزی و عوضی برای تو نیست و اگر کسی تو را داشته باشد، همه چیز دارد و اگر تو را نداشت از هیچ چیز برخوردار نخواهد بود».

آیت الله محمدی ری شهری در پایان سخنان خود با توصیه به همه دست اندرکاران پژوهشگاه، دانشگاه و موسسه به شکر فردی خدای متعال از بابت اینکه مشیت الهی آنان را خدمتـگزار قرآن و حدیث قرار داده است بیان کرد: اگر دل انسان، مشغول خدا شد، فعالیت هایش هم تشدید می شود و چه بسا که انس با خدا و ذکر خدا و محبت خدا خودش بالاترین نعمت است.

در ابتدای این مراسم گزارشی از عملکرد یک ساله پژوهشگاه توسط حجت الاسلام و المسلمین دکتر رضا برنجکار قائم مقام و مشاور عالی ریاست پژوهشگاه قرآن و حدیث ارائه شد.

این همایش همزمان با سالروز ولادت با سعادت امام حسن مجتبی علیه السلام در روز یک شنبه ۲۲ تیر ماه ۹۳ با حضور مسئولان، پژوهشگران و کارکنان پژوهشگاه قرآن و حدیث، دانشگاه قرآن و حدیث و مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث در سالن علامه مجلسی برگزار گردید.