تاريخ انتشار: چهارشنبه 1391/9/15
کد خبر: 30199

فرهنگ‌نامه‌ توصیفی کلام اهل ‌بیت(ع)» طرحی نو در عرصه پژوهش های حدیثی

رئیس پژوهشکده کلام اهل بیت(ع) گفت: تلاش این فرهنگ‌نامه تدوین تمام واژگان کلامی و معارف موجود در حدیث اهل ‌بیت(ع) به صورت یک فرهنگ‌نامه تخصصی است تا محقق به هر واژه‌ کلامی در معارف حدیثی برخورد کرد با مراجعه به این فرهنگ‌نامه تخصصی بتواند عصاره آن اندیشه‌ها را از سراسر روایات استخراج کند.

حجة الاسلام و المسلمین محمد تقی سبحانی، صبح امروز در گفتگو با پایگاه حدیث نت، با بیان این مطلب افزود: یکی از طرح‌های نو پژوهشکده، «فرهنگ‌نامه‌ توصیفی کلام اهل ‌بیت(ع)» است.
وی اظهار داشت: در علم کلام مجموعه‌ای از اصطلاحات و مفاهیم وجود دارد که برخی از آنها با میراث حدیثی‌ و مفاهیم و قواعدی که داریم، مشترک است اما گاهی به لحاظ مفهومی و مبنایی، اختلاف جدی دارند.
رئیس پژوهشکده کلام اهل بیت(ع) تاکید کرد: تلاش این فرهنگ‌نامه این است که تمام واژگان کلامی و معارف موجود در حدیث اهل ‌بیت(ع) را به صورت یک فرهنگ‌نامه تخصصی آکادمیک تهیه نماید که هر محققی به هر واژه‌ کلامی در معارف حدیثی برخورد کرد با مراجعه به این فرهنگ‌نامه تخصصی بتواند عصاره آن اندیشه‌ها را از سراسر روایات استخراج کند.
حجة الاسلام و المسلمین سبحانی تصریح کرد: برای این فرهنگ‌نامه، هفت‌صد مدخل تصویب شد که در سه مرحله در طول پنج سال تدوین خواهد شد. امسال در مرحله اول، تدوین دویست مدخل آغاز شد. امیدواریم در طول دو سال آینده بتوانیم دویست مدخل اصلی اولیه را در قالب مجموعه‌ا‌ی هزار صفحه‌ای در دو یا سه جلد منتشر کنیم. 

گفتنی است، پژوهشکده کلام اهل ‌بیت(ع) یکی از چهار پژوهشکده پژوهشگاه قرآن و حدیث مؤسسه دارالحدیث، است. این پژوهشکده دارای سه گروه پژوهشی«مطالعات موضوعی»، «روش‌شناسی مطالعات کلامی» و «تاریخ کلام» است که بیشتر فعالیت‌های پژوهشی آن توسط محققان جوانی صورت می گیرد که فارغ التحصیل دانشگاه قرآن و حدیث هستند.