تاريخ انتشار: دوشنبه 1392/12/5
کد خبر: 30185

گزیده شناخت‌نامه نماز منتشر شد

رئیس پژوهشکده تفسیر اهل بیت(ع) موسسه دارالحدیث از انتشار کتاب گزیده شناخت‌نامه نماز به همت انتشارات موسسه دارالحدیث خبر داد.

به گزارش پایگاه حدیث نت، حجت‌الاسلام عبدالهادی مسعودی امروز در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به کتاب گزیده شناخت‌نامه نماز اظهار کرد: این کتاب همه جنبه‌های نماز را مورد بررسی قرار داده و تنها کتاب فقهی درباره احکام فقهی نماز نیست بلکه کتابی است که اهمیت نماز، فواید، اسرار نماز را آن گونه که شایسته است، مطرح می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: این کتاب تمام موضوعات موجود در زمینه نماز را بر اساس آیات و روایات مورد بررسی قرار داده، البته در برخی از بخش‌ها که احادیث نیاز به توضیح و تبیین داشته باشد، بیان‌هایی اضافه شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث ادامه داد: در برخی از معدود مواردی که احادیث با یکدیگر تعارض ظاهری و اولیه دارند، تنافی اولیه آنها حل شده که در قالب پژوهش‌ها و بیان‌های جابه‌جا در این کتاب آمده است.

وی با بیان اینکه پژوهش‌های این کتاب بر اساس منابع تمام قرن‌ها اعم از شیعه و سنی صورت می‌گیرد گفت: اگر در یک عرصه توانستیم روایات اصلی را از منابع برخی قرون به دست آوریم، به منابع بعدی ارجاع نمی‌دهیم.

مسعودی با اشاره به مطالب ارائه شده در فصل نخست کتاب گفت: نماز در امت‌های پیشین، نماز در ادیان ابراهیمی و نمازهای پنج گانه در سیر تاریخی و منابع حدیثی در این پژوهش‌ها آورده شده است.

وی خاطرنشان کرد: دسته‌بندی و تنظیم این کتاب به گونه‌ای است که خواننده راحت با آن ارتباط برقرار می‌کند که در قالب ویژگی‌های نماز، حکمت نماز، برپا داشتن نماز، آثار برپایی نماز، آداب نماز، رازهای نماز و آنچه شایسته نمازگزار نیست مطرح می‌شود.

وی تعقیبات نماز، قبول نماز و سیره پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت(ع) در نماز، سبک شمردن نماز، تضییع نماز و نافله‌های شبانه روزی را از مباحث دیگر مطرح شده در این کتاب ذکر کرد.

پژوهشگر علوم حدیث خاطرنشان کرد: این کتاب دارای ترجمه فارسی بوده و ذیل هر عبارت عربی نیز تمام منابع اصیل و اصلی آن ارجاع شده و بلافاصله شخص می‌تواند حد اعتباری حدیث را با نگاه به منابع آن بسنجد.

کتاب گزیده شناخت‌نامه نماز توسط آیت الله محمد محمدی ری شهری با همکاری مرتضی خوش نصیب و ترجمه عبدالهادی مسعودی در ۳۵۶ صفحه تالیف شده و به همت انتشارات موسسه دارالحدیث در شمارگان یک‌هزار نسخه و قیمت ۱۱ هزار تومان منتشر‌ شد.