تاريخ انتشار: یکشنبه 1393/3/4
کد خبر: 30184

گزیده‌هایی برای شناخت قرآن و نماز

موسسه علمی و فرهنگی دارالحدیث دو کتاب «شناخت‌نامه نماز» و«شناخت‌نامه قرآن» را به صورت خلاصه و برگزیده منتشر کرده است.

کتاب «شناخت‌نامه نماز» در دو جلد منتشر شده و به موضوعات تاریخی نماز و چگونگی نماز پرداخته بود. کتاب «گزیده شناخت‌نامه نماز» نیز در واقع خلاصه این کتاب دو جلدی است که نماز را از منظر قرآن و اهل‌بیت(ع) بررسی کرده است.
این اثر دربردارنده صدها آیه و حدیث از قرآن کریم و اهل‌بیت(ع) است و در مجموعه‌ای نظام‌یافته به بررسی زوایای گوناگون اصیل‌ترین عبادت الهی یعنی نماز می‌پردازد.
گستردگی موضوعات، تنوع داده‌ها، دامنه جست‌وجو که علاوه بر آیات قرآن و روایات شیعی از احادیث اهل سنت هم استفاده کرده است، تعدد مصادر در هر روایت، بررسی اعتبارسنجی روایات و برخورداری از چند مقاله با هدف تحلیل و جمع‌بندی برخی از مباحث مندرج، از ویژگی‌های این کتاب است.
همچنین کتاب «شناخت‌نامه قرآن» به سرپرستی آیت‌الله محمدی ری‌شهری و گزینش مرتضی خوش نصیب، خلاصه‌ای از مجموعه ۴ جلدی است می‌توان به عنوان دایره‌المعارف قرآنی از آن یاد کرد.
این کتاب در شش فصل با عنوان‌های «مبانی شناخت قرآن»، «برکات قرآن»، «ویژگی‌های قرآن»، «یاد دادن و یاد گرفتن قرآن»، «تلاوت قرآن و تفسیر» و «تأویل قرآن» قرآن را از منظر اهل‌بیت(ع) بررسی کرده است.
این شناخت‌نامه بر پایه قرآن و احادیث نوشته شده و در واقع، قرآن‌شناسی از منظر قرآن‌شناسان محسوب می‌شود و مطالب کتاب همگی آن چیزی هستند که پیامبر(ص) و اهل‌بیت(ع) درباره قرآن فرموده بودند.
از ویژگی‌های این اثر می‌توان به نظام‌یافتگی، دسته‌بندی احادیث، سهل‌الوصول بودن احادیث، و تحلیل‌های مورد نیاز هر حدیث اشاره کرد.
کتاب«گزیده شناخت‌نامه نماز» به سرپرستی آیت‌الله محمدی ری‌شهری و همکاری مرتضی خوش‌نصیب و ترجمه عبدالهادی مسعودی با شمارگان هزار نسخه در ۳۵۷ صفحه و به بهای ۱۱۰ هزار ریال و کتاب «گزیده شناخت‌نامه قرآن» به سرپرستی آیت‌الله محمدی ری‌شهری و گزینش مرتضی خوش‌نصیب با شمارگان هزار سخه، در ۶۰۰ صفحه و به بهای ۱۸۰ هزار ریال برای نخستین بار از سوی انتشارات موسسه علمی و فرهنگی دارالحدیث قم منتشر شده است.