تاريخ انتشار: یکشنبه 1392/11/20
کد خبر: 30176

استفاده علامه طباطبایی(ره) از منابع اهل تسنن در کنار احادیث شیعی

رییس پژوهشکده تفسیر اهل بیت علیهم السلام گفت: علامه طباطبایی(ره) در تفسیر المیزان به روایات تشیّع اکتفا نکرده و از منابع اهل سنت نیز بهره برده است؛ به طوری که ایشان ۱۱۰۳ مورد را از «الدر المنثور» سیوطی نقل می‌کند.

به گزارش پایگاه حدیث نت به نقل از خبرگزاری فارس، نشست تخصصی «تبیین و تحلیل اندیشه‌های علامه طباطبایی در المیزان» صبح روز ۱۷ بهمن با حضور صادق آئینه‌وند، رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، حجت‌الاسلام محمود رجبی، قائم مقام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی و دبیر علمی همایش بین‌المللی اندیشه‌های علامه طباطبایی در المیزان، حجت‌الاسلام عبدالهادی مسعودی، رییس دانشکده علوم و معرف قرآن کریم، محمدعلی لسانی فشارکی، مدیر گروه مطالعات قرآن و حدیث پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و جمعی از اصحاب اندیشه کشور در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد.
در ادامه این نشست حجت‌الاسلام عبدالهادی مسعودی با اشاره به اینکه از دوران کودکی علامه را می‌شناخته و همراه با پدر خویش خدمت این مفسر برجسته رسیده است، گفت: بسیار پیش می‌آمد که از همان کودکی در مسائلی پدر ما را به المیزان رجوع می‌دادند با اینکه کودک بودم اما بسیاری از مسائل و مباحث هنوز در خاطرم مانده است، بنابراین از آن دوران بسیار به علامه طباطبایی علاقه‌مند شدم.
وی در مباحثی تحت عنوان «جایگاه حدیث در تفسیر المیزان» گفت: به صراحت بگویم که کمتر مفسری را داریم که به این وسعت از حدیث استفاده کرده باشد، با اینکه المیزان کتاب حدیثی نیست و بسیاری اعتقاد دارند که بحث‌های تفسیری علامه روایی است اما به هر حال ایشان از حدیث بهره‌مند شده است چرا که در ۵۳۰ مبحث علامه بحث روایی را مشاهده می‌کنیم، متوسط ۲۶ بحث روایی در هر جلد المیزان دیده می‌شود، بنابراین هرچه المیزان جلوتر رفته استفاده از حدیث در آن بیشتر شده است.
حجت‌الاسلام مسعودی در ادامه افزود: علامه در المیزان حدود ۷۳۳ مورد از شیخ کلینی و کتاب کافی، ۹۱ مورد از شیخ صدوق و ۸۵ مورد از تهذیب الحکام، ۱۱۰۳ مورد را از «الدر المنثور» و ۷۰ مورد از دیگر منابع اهل سنت استفاده کرده است.
وی با تأکید بر اینکه متأسفانه در برخی مجامع حوزوی و دانشگاهی بعضاً نوعی روشنفکری یا ارائه علم جدید تلقی می‌شود که ما بر روایات اشکال کنیم و آنها را کنار بگذاریم به جای اینکه به آنها پاسخ داده و مسائل را حل کنیم، توضیح داد: در کتب علامه دیده می‌شود که گاهی سند روایتی هم ایراد داشته اما ایشان روایت را به نوعی توجیه کرده‌اند یعنی آن را کنار نگذاشته‌اند.
حجت‌الاسلام مسعودی با اشاره به اینکه یکی از فواید المیزان این است که مسائل روایی را مطرح کرده و ریشه بنیادین این کار علامه بحث تطبیق، تأویل و تفسیر است، توضیح داد: ارائه فهم درست و نو از احادیث تطبیقی و تأویلی، تعمیق و بهره‌گیری از احادیث تفسیری، جمع بین احادیث متعارض نما و نقد و پایش گزاره‌های ساختگی از دیگر فعالیت‌های علامه است.
وی در پایان توضیح داد: سراسر المیزان را اگر تورق کنیم جرأت علامه را مشاهده می‌کنیم ایشان به راحتی بیان کرده که کدام حدیث ساختگی است و کدام مستند، البته چشم بسته حرفی را نزده و برای تمام مباحثشان ادله ارائه کردند.