پژوهشکده اخلاق و روانشناسی اسلامی


موضوع اخلاق از موضوعاتی است که بخش وسیعی از متون دینی اعم از آیات قرآن و احادیث معصومان (ع) به آن اختصاص دارد. از این رو پرداختن به اخلاق، یکی از رسالت­های مهم علوم اسلامی است.

 

همچنین از آنجا که پیشوایان دینی توجه زیادی به رفتار آدمی داشته اند و از سوی دیگر، علوم رفتاری از اهمیت فراوانی برخوردار است، پرداختن به این علوم و ارائه دیدگاه­های دینی و یا مبتنی بر آموزه­های دینی، در شمار رسالت­های این پژوهشکده تعریف شده است. هدف از تشکیل این پژوهشکده جبران خلأ موجود در موضوع علم اخلاق و علوم رفتاری با توجه به رویکرد اسلام بوده است.

 

برخی از اهداف این پژوهشکده عبارت است از:


۱ . تبيين روشمند و علمى آموزه‏هاى اخلاقى، روان شناختى و جامعه شناختی مبتنى بر قرآن و حديث؛


۲ . نظريه‏پردازى در حوزه اخلاق ، روانشناسى و جامعه شناسی اسلامى و آشکار ساختن برترى‏هاى دیدگاه­های اسلامى بر ساير ديدگاه‏ها و نظريه‏ها در این حوزه­ها ؛


۳ . پاسخگويى به شبهات مطرح در حوزه اخلاق، روان‏شناسى و جامعه شناسی اسلامى.


مهمترین وظایف این پژوهشکده عبارت است از:


۱ . نظريه‏پردازى و توليد دانش؛


۲ . انجام پژوهش‏هاى کاربردى، تطبيقى و تلفيقى، بين رشته‏اى؛


۳ . تربيت پژوهشگران نمونه؛


۴ . برگزارى همايش‏ها و نشست‏هاى تخصصى.


 

گروه‏هاى علمى


 

۱ . گروه اخلاق نظرى (فلسفه اخلاق از منظر اسلامى)؛


۲ . گروه اخلاق عملى و کاربردى؛


۳ . گروه روانشناسى اسلامی


۴ . گروه جامعه شناسی اسلامی

 

گروه روانشناسی كار بازشناسى معارف حديثى با استفاده از علوم روان‏شناختى و بازيابى مفاهيم روان‏شناختى در معارف حديثى، و نقد پژوهشهاى روان‏شناختى با معيار حديث را برعهده دارد. نتايج پژوهش‏هاى اين گروه در دو بخش عمومى و تخصصى عرضه مى‏گردد. برخی از آثار منتشر شده این گروه عبارت اند از: مثلث ایمان ( نظریه ای جدید در تبیین رابطه انسان با خدا )، پژوهشی در فرهنگ حیا، رضایت از زندگی، شعله های سرد ( حسادت )، آه سرد ( حسرت )، تربیت جنسی، رضایت زناشویی و مهار خشم.

در حال حاضر پژوهش های متعددی همچون روان شناسی زهد، خویشتنداری جنسی در اسلام و غرب، لذت و شادکامی در حال انجام است. گفتنی است گروه روانشناسی اسلامی با توجه به یافته های علمی خود، طراحی ۵ رشته در دو سطح کارشناسی و کارشناسی ارشد، در حوزه روانشناسی اسلامی را به سفارش دانشکده علوم حدیث انجام داده است.

و اما در گروه جامعه شناسی، كار بازشناسى مفاهيم اجتماعى در معارف حديثى و نقد پژوهش‏هاى علوم اجتماعى را با معيار حديث دنبال می­شود.گفتگوهايى درباره مناسبات جامعه‏شناسى و حديث حاصل كار اوّليه اين گروه است كه منتشر شده است. همچنين پژوهش‏هايى با عنوان انحرافات و كجروى اجتماعى، همبستگى اجتماعى، كنترل اجتماعى و جامعه‏پذيرى و موسوعه مفاهيم اجتماعى در دست انجام است.