««« مطالعه کتاب »»»
نام منبع : الاعتکاف في الکتاب و السنّة
پدید آورنده :
سایر پدیدآورندگان :
تعداد جلد : 1
ناشر : انتشارات دارالحدیث
محل نشر : قم
تاریخ انتشار : 1396
نوبت چاپ : اول

کتاب "الاعتکاف  في الکتاب و السنّة" تألیف آیت الله ری شهری، به زبان عربی از سوی پژوهشکده علوم و معارف حدیث منتشر شد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه قرآن و حدیث، تبلور فرهنگ در ترکیب باورها، آداب‌ ورسوم و سنت‌ها، دانش، قوانین و مقررات، هنر و علم و ارزش‌ها و شیوه زندگی از یک گروه، از طریق تجربیات تاریخی جوامع بشری و از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود.

بخش اصلی و اساسی از فرهنگ جامعه و هویت اسلامی نیز قطعاً از قرآن کریم و سخنان و رفتار رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم و اهل بیت علیهم السلام  الهام گرفته شده است. بر همین اساس، معرفی و تبیین مفاهیم دینی در راستای گسترش و تعمیق فرهنگ مذهبی در جامعه اسلامی امری مهم به نظر می رسد.

کتاب "الاعتکاف في  الکتاب و السنّة" یکی از پژوهش های انجام شده در پژوهشگاه قرآن و حدیث هست. این کتاب یک مدل از کتاب "موسوعه معارف الکتاب و السنة" است که با هدف تقویت فرهنگ دینی، تقویم فرهنگ عمومی و گسترش معارف دین اسلامی تدوین شده است.

نویسنده کتاب معتقد است سنت اعتکاف یکی از برنامه‌های معنوی و سازنده‌ در شریعت اسلام و بلکه در همه ادیان الهی می باشد.

معرفی فصل های کتاب "الاعتکاف في  الکتاب والسنّة"

فصل اول: شامل آموزه‌های موجود درباره فضیلت  اعتکاف و شرایط و آداب، همراه با بیان مکان‌ها و زمان‌های انجام اعتکاف می باشد.

فصل دوم: درباره اعمال واجب در اعتکاف، و آن ماندن در مسجد و روزه بودن است. و نیز بیان فضیلت های حضور در مسجد، فضیلت اقامه نماز، تدریس و یادگیری در مسجد می باشد.
فصل سوم: به بیان آثار و برکات روزه‌داری اشاره دارد.
فصل چهارم: در این فصل به عظمت ماه رجب و بیان رحمت واسعه الهی در این ماه اشاره دارد. همچنین در ادامه به بیان فضیلت روزه گرفتن در این ماه، خصوصاً در ایام البیض تاکید شده است.
فصل پنجم: این فصل اختصاص به برکات "ذکر الله جلّ و علاّ" دارد. زیرا رکن اساسی در اعتکاف توجه و ذکر الله سبحانه و تعالی است.

 فصل ششم: این فصل، بخش پایانی کتاب "الاعتکاف  في الکتاب و السنّة" است که به بیان راهنمایی و توجه در جهت افزایش آثار اعتکاف، مانند: کثرت ذکر، طلب آمرزش، انس با خدا، انس با قرآن و نیز انس با کتاب‌هایی که معارف دینی را در انسان تقویت می کند  اشاره دارد.
در پایان فصل نیز به عنوان تتمه، به موضوعاتی همچون؛ بیداری در سحر، اقامه نافله شب، اعمال مختص ماه رجب و نیز مجموعه ای از زیباترین ادعیه های اهل بیت علیهم السلام  و مناجات های ایشان در ماه رجب که باعث درک و کسب بیشتر از برکات اعتکاف می شود اشاره دارد.

الفصل الأوّل:فَضلُ الاِعتِكافِ وواجِباتُهُ وآدابُهُ

الفصل الثاني: المُعتَكِفُ وبَرَكاتُ حُضورِهِ فِي المَسجِدِ 

الفصل الثالث:المُعتَكِف وبَرَكاتُ الصِّيامِ

الفصل الرابع:فَضلُ شَهرِ رَجَبٍ وفَضلُ صِيامِهِ 

الفصل الخامس:تُضاعُفُ بَرَکاتِ ذِکرِ اللّهU لِعاکِفِ بَیتِهِ

الفصل السادس: ما يَنبَغي مِنَ الأعمالِ لِلمُعتَكِفِ

 

کتاب الاعتکاف  في الکتاب و السنّة، تألیف آیت الله ری شهری از سوی پژوهشکده علوم و معارف حدیث، به زبان عربی، در قطع رقعی، در ۲۰۴  صفحه به نگارش درآمده است و در سال ۱۳۹۶ با همکاری انتشارات دارالحدیث منتشر شده است.